WARSZAWA: 16 rocznica uruchomienia odcinka Marymont – Słodowiec na linii M1

Mimo że w latach 2006-2008 oficjalnie ostatnią czynną stacją metra w Warszawie (gdyż linia M1 była wtedy jedyną istniejącą) był Marymont, to nie był on w pełni funkcjonalny. Pasażerowie jadący od strony Kabat musieli się przesiadać na stacji Plac Wilsona na wahadłowy pociąg, który dowoził ich do celu zachodnim tunelem. Za chwilę wyjaśni się, dlaczego na Marymoncie nie było możliwości przestawienia pociągu.

Tunel był już przebity za stację Marymont i dociągnięty do Bielan. Jednak pierwsza stacja na terenie tej dzielnicy – Słodowiec – została wybudowana z półtorarocznym opóźnieniem. Zakładano otwarcie tej stacji razem z Marymontem i torowisko było pod to przygotowane – stąd na A19 nie było możliwości przestawienia składu. Jednak ostatnią stację na Żoliborzu otwarto jeszcze w 2006 roku, a pierwszą na Bielanach dopiero 23 kwietnia 2008.

Stacja A20 „Słodowiec” ulokowana została w ciągu ulicy Kasprowicza, w pobliżu Marymonckiej i Żeromskiego. Jest jednokondygnacyjna. To druga po Centrum stacja mająca dwa jednokrawędziowe perony. Do tego tunel w tym miejscu jest najpłycej pod powierzchnią ziemi.
Za stacją znajduje się zwrotnica, dzięki której – gdy linia nie docierała jeszcze do Młocin – możliwe było zawracanie pociągów w kierunku Kabat. Jednak brak toru odstawczego i konieczność pomocy drugiego maszynisty ograniczały przepustowość całej podziemnej kolejki do czasu otwarcia dalszej części trasy. Dotrzeć tutaj można tramwajami linii 6 i 17 (przystanek przy Marymonckiej) oraz autobusami dziennymi linii 110, 112, 116 i 156 (przystanki przy ulicy Żeromskiego), a także 150 (oba przystanki przy Marymonckiej) i 850 (przystanki przy Marymonckiej i Sacharowa) oraz nocnymi N02 i N44 (obie z przystanku przy Żeromskiego).

Dociągnięcie metra do Bielan oznaczało, że linia M1 niebawem zostanie ukończona. Brakowało jednak jeszcze kilku stacji, by zamknąć ten etap budowy metra w Warszawie.

O autorze

Założyciel strony. Od dziecka pasjonat historii autobusów, tramwajów, trolejbusów czy kolei. Szczególny fan marki Ikarus. W latach 2010-2015 kierowca autobusu w Warszawie, od 2016 roku dyspozytor. Posiadacz kolekcji przedmiotów związanych z historią komunikacji miejskiej.