Lata 2017-2019 to okres napływu do Warszawy autobusów wyprodukowanych przez Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg, czyli znane w Polsce MAN-y. Do Miejskich Zakładów Autobusowych dotarło wtedy 50 sztuk MAN-ów NL313 Lion’s City CNG oraz kolejne 60 przegubowych gazowców spod znaku lwa. W tym artykule skupimy się na solowych wersjach.
O realizację tego pokaźnego zamówienia, walczyło dwóch producentów – MAN i Solaris. Zwyciężył MAN oczekując 133 311 000,00 zł za to zamówienie. MZA zażądało dostawy pojazdów w terminie do 40 tygodni od podpisania umowy. Pierwotne zamówienie obejmowało 30 solówek i 50 przegubów jednak później przewoźnik skorzystał z prawa opcji i takim sposobem dotarło łącznie 110 sztuk MAN-ów Lion’s City CNG.
Gdzie trafiły solówki? Zostały wpisane na stan zajezdni „Kleszczowa”, gdzie w dużej mierze zastąpiły Solarisy. Oznaczało to kolejne kasacje Solarisów Urbino 15 i przenosiny 12-metrowych jamników na zajezdnię „Stalowa”, gdzie zastąpiły Jelcze M121M. Nadano im numery taborowe 4200 – 4249. Pierwsze kursy solowych gazowców odbyły się 10 kwietnia 2019 roku na linii 154 kursującej wtedy na trasie Stare Bemowo – P+R Al. Krakowska.
Pamiętam jak pierwszy raz zobaczyłem te autobusy gazowe. Co pierwsze rzuciło się w oczy? Białe butle na dachu. Biorąc pod uwagę wyłącznie aspekt wizualny, wygląda to tak jakby do zwykłego autobusu po prostu dokleili na dachu „takie coś”. Ale taka charakterystyka pojazdów zasilanych CNG (od ang. compressed natural gas) – gdzieś te butle muszą być. Tak czy inaczej, było to coś nowego we flocie przewoźnika. Wcześniej nie było w MZA autobusów napędzanych sprężonym gazem ziemnym, jedynie 35 sztuk Solbusów SM18 LNG (od ang. liquefied natural gas), czyli na skroplony gaz ziemny.
Kolejną rzeczą, która przykuwa uwagę, to znów biel – tym razem na wyświetlaczach. Oprócz tego, jeśli chodzi o wyposażenie z myślą o pasażerach, zamontowano wewnętrze wyświetlacze, biletomaty, monitoring i klimatyzację. Czyli taki standard.
Jeśli chodzi o sprawy techniczne to autobusy są wyposażone w silnik MAN E2876LUH07 o mocy 310KM i pojemności 12816cm3. Co ciekawe, pojazdy zasilane CNG spełniają rygorystyczne normy spalania EURO6 bez konieczności stosowania dodatku AdBlue w przeciwieństwie do zwykłego silnika na olej napędowy. Warszawskie solowe gazowce wyposażono również w skrzynię biegów ZF 6 AP 1400 B EcoLife z sześcioma przełożeniami.
To już 4 lata jak gazowce solówki od firmy MAN służą mieszkańców aglomeracji warszawskiej w ramach sieci ZTM. Autobusy spod znaku lwa wpisały się na stałe w komunikacyjny krajobraz Warszawy. Oprócz wspomnianych dziś gazowców z MZA w Warszawie spotkamy kolejne 70 sztuk Lion’s City G zasilanych ON, również z MZA. Dodatkowo Mobilis posiada 61 sztuk MAN NL253 Lion`s City Hybrid oraz PKS Grodzisk Mazowiecki 5 sztuk MAN NL293 Lion`s City.
Dane techniczne MAN NL313 Lion`s City CNG:
SILNIK: MAN E2876LUH07
MOC: 310 KM
POJEMNOŚĆ: 12816cm3
SKRZYNIA BIEGÓW: ZF 6 AP 1400 B EcoLife
LICZBA MIEJSC OGÓŁEM: 86
LICZBA MIEJSC SIEDZĄCYCH: 27
LICZBA MIEJSC STOJĄCYCH: 59
MASA WŁASNA POJAZDU: 12832 kg
DOPUSZCZALNA MASA CAŁKOWITA: 18745 kg
LICZBA OSI: 2
Dziękujemy autorom za zgodę na publikację zdjęć:
Aleksander Koch
Paweł Kowalski
Dominik Obara
Grzegorz Macura
Piotr Badowski
Pozdrawiam, Dawid Pszonak