Generacyjna zmiana we flocie MPK Kraków: nowe hybrydy Solaris zastępują wysłużone Urbino i Citaro

Historia komunikacji w Krakowie, odc. 55

W podsumowaniu rocznym informowaliśmy Państwa o podpisaniu przez MPK Kraków umowy na dostawę 37 autobusów Solaris Urbino Mild Hybrid. Wprowadzenie najnowszych pojazdów Solaris zaowocowało wycofaniem z eksploatacji 34 starszych jednostek, o czym szerzej opowiemy w dalszej części artykułu.

W 2008 zakupiono 35 Solarisów Urbino 12 III o numerach #BU851 – #BU885, natomiast w 2009 kolejne pojazdy w ilości 18 sztuk o numerach #BU886 – #BU903.
Te 35 sztuk od początku stacjonowało na terenie Zajezdni Bieńczyce, a do końca pozostało pięć pojazdów o numerach: #BU857, #BU863, #BU864, #BU867, #BU868.
Pozostałe pojazdy z tej serii zostały wycofane ze stanu w 2023 roku, a jeden w 2022 roku został przekazany na Ukrainę.

Solarisy z 2009 roku o numerach #BU886 – #BU891 początkowo stacjonowały w Bieńczycach, natomiast pojazdy o numerach #BU892 – #BU903 znajdowały się na terenie Woli Duchackiej, skąd później zostały przetransportowane do zajezdni w Bieńczycach. Do końca eksploatacji tej serii dotrwały pojazdy o numerach #BU891-#BU903, podczas gdy autobusy oznaczone numerami #BU886 – #BU890 zostały przekazane na Ukrainę. Eksploatacja wspomnianych pojazdów zakończyła się 14 kwietnia 2025 roku wraz z prezentacją 37 nowych jednostek. 

Przed omówieniem nowych pojazdów należy poinformować, że z ruchu wycofano jeszcze następujące pojazdy:
Mercedes Benz Citaro o numerach #DO211 – #DO215;
Mercedes Benz Citaro G o numerach #DC701, #DC713, #DC718, #DC721 – #DC724;
Solaris Urbino 18 III o numerach #BR737 – #BR738, #BR741.
W rezultacie razem ze stanu skreślono 34 pojazdy.  

Z kolei najnowsze Solarisy Urbino 12 zakupione zostały w ilości 25 sztuk w wersji trzydrzwiowej i trafiły do Zajezdni Bieńczyce. Natomiast 12 sztuk w wersji dwudrzwiowej przekazane zostały do Zajezdni Płaszów.
Nowe pojazdy otrzymały numerację #BU350 – #BU374 (zajezdnia Bieńczyce), oraz #BU375 – #BU386 (zajezdnia Płaszów). 
Autobusy w wersji trzydrzwiowej z zajezdni Bieńczyce skierowane zostały do obsługi wszystkich linii, gdzie kursują wozy 12 metrowe. Z kolei wozy na aglomeracje, czyli dwudrzwiowe z Płaszowa, możemy spotkać m.in. 238, 307 czy 310.
Dodam jeszcze, że z Zajezdni Płaszów na Wole Duchacką trafiły wozy o numerach #PU927 – #PU931 oraz #PU332 – #PU334 oraz #PU338 

Zapraszam do obejrzenia zdjęć najstarszych pojazdów z ostatnich miesięcy ich eksploatacji oraz świeżo zaprezentowanych nowych autobusów.