Dziś chciałbym przedstawić, chyba najdziwniejsze autobusy, jakie kiedykolwiek jeździły po Jeleniej Górze. Chodzi o zbudowane na podwoziu Mercedesa Vario autobusy Kutsenits Stario.
Pierwszy taki „cudak” – wyprodukowany w 2001 roku – przyjechał w 2008 roku po służbie w norweskim Stavanger. Otrzymał nr 774. Pozostałe cztery z rocznika 2002 pojawiły się w Jeleniej Górze rok później. Trzy z nich (oznaczone numerami 778, 779 i 790) miały przeszłość u przewoźników norweskich, czwarty (#782) pochodził ze Szwecji.
Wszystkie Stario były wyposażone w znany z Mercedesów Vario silnik OM904LA. Wóz #774 miał ręczną skrzynię ZF S5-42, pozostałe – automata Allison AT542.
Pojazdy te obsługiwały linie o małym ruchu pasażerskim. Najczęściej można je było spotkać na liniach:
5 Teatr <-> Siedlęcin <-> Wrzeszczyn
11 Goduszyńska <-> Wojanów-Bobrów
16 Wiejska <-> Morcinka
18 Apteka „Pod Koroną” <-> Podgórzyn <-> Przesieka/ Borowice/ Zachełmie
19 Teatr <-> Staniszów <-> Sosnówka
25 Mała Poczta <-> Morcinka <-> Orzeszkowej <-> Czarnoleska
33 Karola Miarki <-> Dworzec PKS <-> Dąbrowica <-> Łomnica <-> Krogulec <-> Karpniki <-> Gruszków
NOC Kiepury <-> Sobieszów
Sporadycznie pojawiały się także na innych liniach.
Pierwszego Kutsenisa wycofano z ruchu już w 2015 roku. Pojazd #774 wylądował na złomowisku u Tkaczyka w Bobrownikach.
Dwa następne – #778 i 782 – zostały wycofane w 2019 roku. Pierwszy z nich przestał jeździć w kwietniu, drugi – w lipcu. Wóz #778 wywieziono z zajezdni w listopadzie, dalszy los nieznany. Auto #782 wylądowało u Tkaczyka.
Kolejne Stario zakończyło kursowanie rok później. Pojazd #779 również został sprzedany do Bobrownik. W maju 2020 został odkupiony przez Tkaczyka, a z zajezdni wywieziono go w czerwcu.
Ostatni autobus ten serii – #790 – został wycofany dopiero w październiku 2022 roku i to po kolizji. Zanim to się stało, zdążył otrzymać nowe malowanie MZK Jelenia Góra. Jego ostateczne wycofanie z ruchu w marcu 2023 zakończyło historię autobusów klasy MINI w jeleniogórskim MZK.
Na koniec dane techniczne tych dziwacznych autobusów:
Producent:
– nadwozie: Kutsenits
– podwozie: Mercedes-Benz
Model: Stario
Silnik: Mercedes-Benz OM904LA
Moc maksymalna: 150 KM
Skrzynia biegów:
– ZF S5-42 (#774)
– Allison AT542 (#778, 779, 782, 790)
Liczba miejsc siedzących: 26
Liczba miejsc ogółem: b.d.