WARSZAWA: Ikarusy 280.58 w historii MZK/MZA

W dzisiejszym artykule będę miał przyjemność przedstawić Wam powiew świeżości jaki nastąpił w taborze warszawskiej komunikacji miejskiej, niedługo po zmianie ustroju w Polsce. Powiew? A może tylko wicherek, bowiem mowa tu będzie o fabrycznie nowych autobusach tylko w ilości 20 sztuk. Zmiana ustroju społeczno-gospodarczego odbiła się także w branży transportu miejskiej, więc takie sytuacje, że oszczędza się na wszystkim były normalnością.

W roku 1991 Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Warszawie zakupiły nowiutkie autobusy przegubowe Ikarus 280.58, które wyróżniały się automatyczną skrzynią biegów firmy ZF-Ecomat, a także mocniejszym silnikiem od poprzedników z ‘automatem’ oraz odrobinę innym układem okiem. Poza tymi tymi elementami nie wyrównały się niczym więcej od swoich braci ze wcześniejszych lat. Także wyposażono je w cztery pary harmonijkowych, otwieranych do wewnątrz, drzwi czy jakże charakterystycznych foteli pasażerskich (gąbka obszyta brązowym skajem). Wspomniałem wcześniej, że modelu 280.58 przyjechało 18 sztuk… a otrzymały je następujące zajezdnie:

R-6 „Redutowa”  #5160 oraz #5161,
R-7 „Woronicza”  #5170, #5171 i #5172,
R-8 „Pożarowa”  #5180 i #5181
R-9 „Chełmska”  #2943 oraz #2944 ❤️
R-10 „Ostrobramska”  #5100 i #5101
R-11 „Kleszczowa” #5110 oraz #5111,
R-12 „Piaseczno”  #5120, #5121 i #5122,
R-13 „Stalowa”  #5130 oraz #5131.

Ikarusy 280.58 nie były pierwszymi przedstawicielami węgierskiej marki z automatyczną skrzynią biegów w Warszawie. W latach 80tych w stolicy pojawił się model 280.46, który opisywany był przez red. Aleksandra Kocha w serii o „komunikacyjnych rodzynkach”. Wozy te były wyposażone w automatyczne skrzynie biegów Praha (prod. Czechosłowackiej), które były tylko dwubiegowe i cechowały się dużą awaryjnością.  Trzeba też zauważyć, że rok wcześniej, tj. W 1990 roku do Warszawy przyszły autobusy Ikarus ze skrzyniami automatycznymi, oznaczone jako Ikarus 280.26, różniące się od swoich „lewarkowych” braci tylko skrzynią biegów. O dwóch  z nich, z nr taborowymi #2765 i #2766 pisał na Naszych łamach Oskar Burda w swoich wspomnieniach z Ikarusami.

Autobusy z rocznika 1991 otrzymały numery taborowe zaczynające się od prefiksu 51xx, chociaż zajezdnia na Chełmskiej wyłamała się jako jedyna i swoim dwóm nowym autobusom nadała numery z zakresu dla modelu 280.26, czyli (2943, 2944). Ciekawostką w tamtych ciężkich czasach jest również to, że MZK Warszawa borykając się z brakami funduszy w 1993 roku, własnymi siłami na terenie warsztatów naprawczych przy Włościańskiej, składała autobusy przegubowe Ikarus 280.26 również z automatyczną skrzynia biegów ZF. Działo się tak, bowiem firma kupowała gotowe komponenty nadwozia z fabryki, a reszta pochodziła z odzysku własnego. Były to autobusy, które wyróżniał inny kolor nadwozia, montaż starego typu kabiny kierowcy oraz nr taborowe z zakresu dla autobusów z manualną skrzynią biegów (np. #2052, #2077, #2316, #2504, #2555, #2667, #2819). O tych pojazdach na pewno u Nas przeczytacie w najbliższej przyszłości.

W czasie eksploatacji modelu 280.58 nie odkryto większych problemów eksploatacyjnych, od tzw. Standardowych związanych z Ikarusami. Autobusy, w trakcie ich żywota w MZK/MZA, przenoszono pomiędzy zajezdniami dlatego może Was razić, że w zestawieniu powyżej nie znajdziecie takich nr taborowych jak #5113, #5115, #5162 czy #5163…

Ostatnim, zdjętym ze stanu Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie, był autobus z zajezdni R-6 „Redutowa” o nr taborowym #5161 (ex5130), który zakończył swój żywot 18 maja 2012 roku…

Artykuł powstał na bazie wiedzy autora, a zdjęcia dostarczyli jak zawsze znakomici koledzy, którzy w tamtych czasach mieli przyjemność uwiecznić te wozy na swoich kliszach.
– Piotr Nodzykowski
– Paweł Zadrożny
– Marcin Stiasny
– Oskar Burda

Poniżej odrobina danych technicznych o modelu 280.58:
producent: Ikarus, Budapeszt
model: 280.58
rok produkcji: 1991
dostawa do MZK Warszawa: 1991/1992
silnik: Rába D2156HM6UT
moc silnika: 220 KM
pojemność silnika: 10350 cm3
turbina: tak
skrzynia biegów: IV-biegowa, automatyczna
model skrzyni biegów: ZF 4HP500
ilość drzwi: 4
układ drzwi: 4-4-4-4