Czas na kolejny prototyp kupiony przez jeleniogórskie MZK z bawarskiej fabryki MAN AG. To kolejny pojazd z rodziny „miejskich lwów”, a jednak nie taki zwyczajny. I nie chodzi tylko o to, że to pojazd trójosiowy.
Zacznijmy jednak od początku. Pojazd ten był typowym „demobusem”, prezentującym ofertę producenta. Zbudowano go w 2016 roku, ale przez trzy lata tylko raz go wypożyczono z fabryki – w 2018 roku pojechał do Hiszpanii i był użytkowany przez Molla Alicante. Jeszcze w tym samym roku autobus wrócił do Niemiec.
Z zewnątrz oprócz osi wleczonej za napędową wyróżniają się jednoskrzydłowe drzwi tylne (układ drzwi 2-2-1). Wnętrze jest dostosowane do dłuższych tras niż po mieście. Co ciekawe, wszystkie siedzenia są wyposażone w pasy bezpieczeństwa – rzecz niespotykana w miejskich autobusach wskazująca na przeznaczenie inne niż komunikacja miejska. Promień skrętu zaś – pomimo długości – pojazd ten ma bardzo mały, co potwierdził mi kierowca, który miał okazję prowadzić ten pojazd. Nie miał najmniejszego problemu ze zmieszczeniem się nawet na bardzo wąski plac.
MZK Jelenia Góra zakupił ten autobus pod koniec czerwca 2019 roku. Ze względu na długość jego zastosowanie jest ograniczone do linii:
6 Kiepury <-> Sygietyńskiego <-> Aleja Jana Pawła II <-> Różyckiego <-> 1 Maja (Dworzec Główny) <-> Wojska Polskiego <-> Wolności <-> Pogdórzyńska
7 Kiepury <-> Sygietyńskiego <-> Bacewicz <-> Ogińskiego <-> Różyckiego <-> Drzymały <-> Osiedle Robotnicze <-> Podwale <-> Wolności <-> Marcinkowskiego <-> Dworcowa <-> Sobieszowska <-> Rataja <-> Cieplicka <-> Sobieszów
17 Kiepury <-> Sygietyńskiego <-> Bacewicz <-> Ogińskiego <-> Różyckiego <-> Wojska Polskiego <-> Sudecka/ Matejki <-> Bankowa <-> Wolności <-> Cervi <-> Staszica <-> Pułaskiego <-> Cieplicka <-> Osiedle Orle
Kierowcy chwalą pojazd za dobre prowadzenie i komfort jazdy, a także – jak wspominałem – za mały promień skrętu. Ten MAN okazał się bardzo udany. Myślę, że jeszcze przez jakiś czas zobaczymy go w Kotlinie Jeleniogórskiej.
Na koniec nieco danych technicznych tego wozu. Trudne do zdobycia, bo to kolejny prototyp.
Producent: MAN AG
Typ: Lion’s City NL323-15 LE
Silnik (prawdopodobnie – zasadniczo nie do znalezienia): MAN D2066LUH48 lub MAN D2866LUH26
Moc: 280 KM
Skrzynia biegów: VOITH 864.3E
Prędkość maksymalna: b.d.
Masa własna: 26 000 kg
Liczba miejsc siedzących: 49
Liczba miejsc ogółem: 127