MAN NL283F / Lauber z MPK Nowy Sącz

Artykuł ukazał się w serwisie Facebook 21 lipca 2023

W tym odcinku serii „Komunikacyjne rodzynki w Polsce” przyjrzymy się autobusowi wyjątkowemu nie tylko w skali kraju. Powstały jedynie dwa egzemplarze tego modelu. Mowa o autobusie MAN NL283F / Lauber.

01.06.2019; Podegrodzie; fot. Konrad Czub

Niestety nie ma zbyt wiele informacji na temat historii powstania tej konstrukcji, więc będę się opierał na własnych opracowaniach. Na pierwszy rzut oka, wydaje się, że to nie specjalny autobus – przecież np. w Warszawie czy Poznaniu jeździły krótkie MAN-y NL2x3. Tak, to prawda. Tam jednak mogliśmy spotkać konstrukcje w całości od firmy MAN lub (w innych miastach zabudowa od firmy Göppel) i to były MAN NM223. Więc kiedy spojrzymy na typ dzisiejszego bohatera niektórzy powiedzą: „Halo halo! Panie redaktorze! Przecież NL283 to pojazdy klasy MAXI a ty nam tu wciskasz jakieś MIDI.” I na to też jest wyjaśnienie. Firma Lauber wykonała zabudowę skróconą do 10,5 właśnie na bazie autobusów NL283. Charakteryzuje się np. silnikiem w zabudowie leżącej a nie wieżowej (jak w warszawskich NM223) i pojedynczymi III drzwiami. Podobną zabudowę wykonywała również firma Göppel, jednak tam nie było III drzwi. Jak widzicie jest to kolejny autobus, który na pierwszy rzut oka jest zwykły, ale, kiedy zagłębimy się w niektóre dane okazuje się, że mamy kontakt z okazem na skalę światową. Tak, tak! Powstały jedynie DWA egzemplarze tego autobusu. Czas na poznanie ich historii.

04.10.2019; Nowy Sącz, ul. Bohaterów Orła Białego; fot. Konrad Czub

Zostały wyprodukowane w 2002 roku i trafiły do RBS Bern. Zostały oznaczone numerami taborowymi 15 i 16. Co ciekawe, tam też były dwie sztuki NL283/Göppel. W 2014 Lauber-y zakończyły służbę w tym mieście. Jeden z nich – 16 – trafił od razu do MPK Nowy Sącz, otrzymując numer tabory 301. Był to pierwszy niskopodłogowy autobus klasy MIDI w Nowym Sączu. Wcześniej tej klasy były średniopodłogowe Solbus B9,5, Jelcz L100I i zachowany przez GSMK Jelcz L090M. Później w 2015 dotarł kolejny NL283F / Lauber, a w 2016 i 2017 trzy używane Solarisy Urbino 10. Fabrycznie nowe autobusy MIDI pojawiły się Nowym Sączu w 2019 w postaci 6 sztuk MAN NL253-10,5 Lion`s City M. W 2021 obydwa zostały zezłomowane. Pod koniec służby bardzo często ulegały awarii skrzynie biegów.

04.10.2019; Nowy Sącz, ul. Bohaterów Orła Białego; fot. Konrad Czub

Co można powiedzieć o tych autobusach. Były to naprawdę świetne wozy. Miałem okazję kilka razy je prowadzić. Z perspektywy kierowcy kabina niczym się nie różniła od zwykłych NL2x3. Pasażerowie mieli do dyspozycji bardzo wygodne wnętrze. Co ciekawe, za III drzwiami był umieszczony jeden fotel, bokiem do kierunku jazdy. Ogólnie te autobusy w dniu przyjazdu prezentowały się świetnie – prawie jak nówki. I długo zachowały to wrażenie. Załogi bardzo dbały o te autobusy, bo naprawdę było o co dbać. Szkoda tylko, że mechanicznie nie wytrzymały dłużej. Tylko z drugiej strony, jak długo by jeszcze pojeździły, skoro nie były wyposażone w klimatyzację…

04.10.2019; Nowy Sącz, ul. Bohaterów Orła Białego; fot. Konrad Czub

Autobusy wycofano z nowosądeckich ulic w roku 2021…

01.06.2019; Podrzecze; fot. Konrad Czub

Na koniec kilka informacji technicznych:
– Producent: Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg
– Model: NL283F / Lauber
– Silnik: MAN D0826
– Skrzynia biegów: Voith D864.3
– Pojemność silnika: 6 870 ccm
– Moc silnika: 280 KM
– Ilość miejsc ogółem: 95
– Ilość miejsc siedzących: 27
– Układ drzwi: 2-2-1
– Długość: 10500 mm
– Szerokość: 2550 mm
– Wysokość: 2880 mm

Podziękowania za ten artykuł należą się jednemu z miłośników komunikacji w Nowym Sączu – Konrad Czub podpowiedział mi żebym opisał ten autobus właśnie ze względu na to, że powstały tylko dwa egzemplarze w zabudowie od firmy Lauber. Dziękuję również za zdjęcia do artykułu.

O autorze

Kierowca autobusu w MPK Nowy Sącz, spełniający swoje marzenie z dzieciństwa. Autor bloga Lach Sądecki za kółkiem na Facebooku, Instagramie i TikToku, gdzie opowiada o pracy kierowcy autobusu oraz pokazuje piękno Sądecczyzny.