Kontynuujemy opisywanie MAN-ów, których w Jeleniej Górze już nie zobaczymy. Tym razem parę słów o przegubowcach NG312.
Pojazdy te były z roczników 1996 (#775) i 1997 (#783, 784 i 799). Wszystkie były wyposażone w 310-konny silnik oraz 5-biegową przekładnię automatyczną ZF, choć różnych typów – autobus #775 miał skrzynię 5HP500, zaś pozostałe trzy – jej nowszą wersję 5HP590.
Autobus #775, jak wspomniałem, został wyprodukowany w 1996 roku. Do 2008 roku służył przewoźnikowi SWW Weimar. Po drodze do Jeleniej Góry zahaczył jeszcze o zakłady Modertrans w Biskupicach, gdzie zostało mu zakonserwowane podwozie. Ten pojazd miał układ drzwi 2-2-2-0.
Autobusy #783 i 784 zbudowano w roku 1997. Zanim od 08 września 2009 zaczęły wozić mieszkańców Jeleniej Góry i Piechowic (oraz innych miejscowości, do których wypuszczano te przegubowce), służyły u przewoźnika OVB Offenbach nad Menem. W odróżnieniu od #775, te dwa pojazdy miały układ drzwi 2-2-2-2.
Pojazd #799 także zbudowano w 1997 roku i również odkupiono go z Offenbachu, ale w Karkonosze trafił dopiero pod koniec 2011 roku. A zaczął jeździć od 02 stycznia 2012. Podobnie jak #783 i 784, miał układ drzwi 2-2-2-2.
Autobusy te pojawiały się głównie na liniach bądź pojedynczych brygadach linii o dużych potokach podróżnych, tzn.
6 Kiepury <-> Osiedle XX-lecia (Podgórzyńska)
7 Kiepury <-> Sobieszów
9 Dworzec Główny PKP (1 Maja) <-> Piechowice Górne (w godzinach szczytu)
17 Kiepury <-> Osiedle Orle (Wita Stwosza)
26 Kiepury <-> Osiedle XX-lecia (Podgórzyńska).
Jeżeli autobus ten pojawiał się na innej linii, to znaczyło, że w zajezdni nie było innego sprawnego wozu i trzeba było puścić przegubowca.
Pierwszym NG312 wycofanym ze służby w Jeleniej Górze był trzydrzwiowy #775. Został odstawiony w październiku 2018 roku, a na złomowisko w pobliskich Mysłakowicach trafił przed Bożym Narodzeniem tego samego roku.
Następny w odstawkę poszedł najpóźniej kupiony MAN #799. Przestał jeździć liniowo w grudniu 2020 roku, a w marcu 2021 wywieziono go do Chróstowa i tam zezłomowano.
Również w marcu 2021 roku zdjęto z linii MAN-a #784. Ten w lipcu tego samego roku został odholowany do Tkaczyka i tam złomowany.
Najdłużej służbę pełnił MAN #783. Jeszcze we wrześniu 2021 można było go spotkać na ulicach Jeleniej Góry. Potem został sprzedany firmie J Trucks z Amsterdamu. Dalsze losy tego autobusu nie są mi znane.
Na koniec dane techniczne tych autobusów:
Producent: MAN AG
Model: NG312
Silnik: MAN D2865LUH07
Moc maksymalna: 310 KM
Skrzynia biegów:
1) #775: ZF 5HP500
2) #783, 784 i 799: ZF 5HP590
Masa własna: 18 t
Masa całkowita: 28 t
Długość: 17,98 m
Szerokość: 2,5 m
Wysokość: 2,87 m
Liczba miejsc siedzących:
1) #775: 62
2) #783, 784 i 799: 51
Liczba miejsc ogółem: 169