JELENIA GÓRA: Linia 9

Dziś chciałbym opisać kolejną mocno obleganą linię autobusową, która od momentu powstania zasadniczo nie zmieniła swojej trasy. Chodzi o „dziewiątkę”.

            Linię tą uruchomiono w dniu 1 listopada 1969 roku. Na sporej części trasy dublowała” piątkę”, ale po pierwsze – była linią przyspieszoną, a po drugie – nie kończyła trasy w Sobieszowie, a w podjeleniogórskim miasteczku Piechowice. Na swoim przebiegu miała się zatrzymywać na następujących przystankach: Dworzec Główny, Teatr (dziś w kierunku Piechowic przystanek ten nazywa się Urząd Miejski), Plac Bieruta (dziś Plac Niepodległości, a przystanek nazywa się Bankowa), „Mała Poczta” (dziś Wolności – Poczta), Zajezdnia, Strzelecka Góra (dziś Sołtysia Góra), Apteka „Pod Koroną” (dziś Plac Piastowski), skrzyżowanie 22 Lipca (dziś Cervi) i Mireckiego (dziś Cieplicka) (obecnie Cieplicka – Uzdrowisko), Sanatorium MSW (dziś Pod Wałami), Sobieszów (pętla 5), zaś w Piechowicach autobus miał zatrzymywać się na przystankach PKS. Trasę kończył na dworcu PKP Piechowice.

            W lipcu 1970 roku „dziewiątkę” skierowano przez ulicę Wojska Polskiego zamiast Plac Bieruta. Dwa lata później linię wyeksmitowano z dworca – zaczynała bieg na Zabobrzu i po przejechaniu Racławicką (dziś Aleja Jana Pawła II na odcinku od skrzyżowania z Różyckiego do torów kolejowych), Legnicką (dziś Aleja Jana Pawła II na odcinku od torowiska do skrzyżowania z Grunwaldzką), Grunwaldzką, Mostową, Podwalem, Placem Stalingradu (dziś Plac kard. Wyszyńskiego), Placem Bieruta i Matejki (powrót Świerczewskiego, dziś Sudecką) na Wojska Polskiego, a dalej jak dotychczas.

            W 1975 roku „dziewiątka” wróciła na dworzec PKP z tym, że uczyniono ją linią pośpieszną. Trasa jednak się niewiele zmieniła – zamiast całą długością Mireckiego, linię poprowadzono przez ulice Staszica i Pułaskiego. Wariantowo zaczęła również dojeżdżać do Górzyńca.

            W latach 80-tych „dziewiątka” straciła status pośpiesznej. Do tego utrwalił się jej przebieg. Linia po dziś dzień jeździ trasą następującą:

1-go Maja (pętla DWORZEC KOLEJOWY) – Wojska Polskiego – Sudecka/Matejki – Bankowa – Plac Niepodległości – Korczaka/Wolności – Wolności – Cervi – Cieplicka – Piechowice (Pakoszowska – Przemysłowa – Kryształowa (pętla PIECHOWICE GÓRNE) – 1-go Maja (pętla GÓRZYNIEC))

Wariant przez Pakoszów: … – Piechowice (Pakoszowska – Jeleniogórska – Cmentarna – Szkolna – Kryształowa (pętla PIECHOWICE GÓRNE))

Wariant przez Michałowice: … – Cieplicka – Karkonoska – Michałowicka – Piechowice (Sudecka – Kryształowa (pętla PIECHOWICE GÓRNE))

Wariant przez Kromnów: … – Piechowice (Pakoszowska – Piastów) – Kromnów Wola – Piechowice (Piastów – Jeleniogórska – Cmentarna – Szkolna – Kryształowa (pętla PIECHOWICE GÓRNE))

            Na początku lat 90-tych XX wieku spotkanie „solówki” na „dziewiątce” graniczyło z cudem. Obłożenie linii było tak duże, że obsługiwały ją niemal wyłącznie autobusy przegubowe (czytaj: Ikarusy 280.26). Z czasem ruch wyraźnie zmalał i „przeguba” można było spotkać co najwyżej jako „szyczytówkę”. Tak jest zresztą po dziś dzień.

            Jak wspomniałem, „dziewiątka” nie zmieniła swojego przebiegu od ponad 40-tu lat. Nie zanosi się również na to, by tak się miało stać w najbliższym czasie. Jedynie rozkład się przerzedził, ale tak się stało właściwie na wszystkich liniach. Piechowice wprawdzie mają co najmniej dwie alternatywy miejskiej „dziewiątki” – pociąg (w Piechowicach jest stacja oraz przystanek osobowy Piechowice Dolne niedaleko Papierni) oraz autobusy Powiatowej Komunikacji Karkonoskiej linii 109 relacji Jelenia Góra – Szklarska Poręba, niemniej „dziewiątka” ma najbardziej wszechstronną ofertę tras przejazdu – zarówno w samych Piechowicach, jak i w kierunku Jeleniej Góry.

O autorze

Urodzony w Jeleniej Górze, obecnie mieszkający na Pomorzu. Komunikacją miejską interesuję się od wczesnego dzieciństwa, ale moim "konikiem" są pociągi i mojego autorstwa najczęściej będą artykuły związane z żelaznymi drogami i taborem tam kursującym.