WARSZAWA: Pętla autobusowa „Rechniewskiego”

Z początkiem lutego 2015 roku, a więc za kilka miesięcy obchodzić będziemy jego 10-lecie, powstał kraniec na końcu ul. Jana Nowaka-Jeziorańskiego, w północnej części osiedla ‘Gocław’. Dzięki wybudowaniu infrastruktury przystankowej skierowano tam, ponownie uruchomioną, linię autobusową o nr „151”, której trasa przedstawiała się następująco:

METRO POLITECHNIKA – L. Waryńskiego – plac Konstytucji (zawrotka) – L. Waryńskiego (powrót: L.Waryńskiego – METRO POLITECHNIKA) – aleja Armii Ludowej – most Łazienkowski – aleja Stanów Zjednoczonych – Ostrobramska – Poligonowa – J.Nowaka-Jeziorańskiego – RECHNIEWSKIEGO. 

Kraniec ten to zatoka przystankowa o długości ok. 40 metrów, która mieści dwa autobusy przegubowe odbywające postój między kolejnymi kursami. Jak widzicie na zamieszczonych fotografiach zaplecza socjalnego dla prowadzących praktycznie nie ma, bo trudno nazwać takim zapleczem kabinę toi-toi. Dla pasażerów oczekujących na odjazd autobusu jest wiata przystankowa z ławeczką oraz gablotą z rozkładami jazdy, taryfą przewozową, regulaminem przewozów oraz mapą stołecznej komunikacji miejskiej. Nie występują tutaj elektroniczne tablice Systemu Informacji Pasażerskiej czy inne udogodnienia dla korzystających.

Autobusy linii nr ‘151’ po przyjeździe z przeciwległego krańca odbywają postoje w zatoce przystanku „Rechniewskiego 02”, który oficjalnie jest końcem trasy tej linii oraz jednocześnie jej początkiem. Po ruszeniu, zgodnie z rozkładem jazdy, autobusy zawracają na drugim rondzie aby obsłużyć przystanek ‘Rechniewskiego 01’, przeznaczony dla mieszkańców najbardziej na wschód wysuniętych bloków przy ul. J. Nowaka-Jeziorańskiego, po czym udają się w kolejny kurs do Śródmieścia Warszawy. 

Od pierwszych swoich dni istnienia pętla „Rechniewskiego” wykorzystywana jest tylko przez autobusy linii nr  ‘151’, którą obsługuje zajezdnia „Ostrobramska” w postaci siedmiu autobusów w rozkładzie dnia powszedniego (3 wozy całodzienne i 4 wozy szczytowe) oraz trzech autobusów w rozkładzie dla sobót, niedziel oraz świąt. 

W najbliższej perspektywie nie są znane pomysły oraz działania celem przebudowy tego krańca czy jego likwidacji. Jest bardzo prawdopodobne, że doczeka swoich 10tych urodzin w niezmienionym kształcie. 

O autorze

Założyciel strony. Od dziecka pasjonat historii autobusów, tramwajów, trolejbusów czy kolei. Szczególny fan marki Ikarus. W latach 2010-2015 kierowca autobusu w Warszawie, od 2016 roku dyspozytor. Posiadacz kolekcji przedmiotów związanych z historią komunikacji miejskiej.