Witam was w pierwszej części mojej autorskiej serii. Chciałbym przybliżyć w niej funkcjonowanie linii metropolitalnych, które od dwóch lat kursują po miastach i gminach wchodzących w skład Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Niedawno uruchomiono ostatnią z tych linii, więc komplet „eMek” kursuje już po drogach metropolii.
„eMki” podzielono na trzy kategorie: linie szkieletowe, linie uzupełniające oraz linie dowozowe. Szczegółowe opisy każdej z kategorii znajdziecie w moich poprzednich artykułach, do których przeczytania gorąco zachęcam.
W pierwszej części mojej serii chciałbym przybliżyć pierwszą z linii szkieletowych, czyli linię M1, która została uruchomiona w miejsce linii 870 i to najpierw o niej chciałbym napisać parę słów.
Linia 870 była najszybszym połączeniem Katowic z Gliwicami. Rozkładowy czas przejazdy między tymi miastami wynosił niespełna godzinę. Linia kursowała w godzinach 4 – 20 z częstotliwością 20 minut w szczycie, a poza nim jeździła w takcie 40-sto minutowym, natomiast w soboty, niedziele i święta linia ta kursowała zaledwie cztery razy dziennie. Podstawowym taborem na tej linii były autobusy przegubowe – najczęściej spotkać tu można było starsze pojazdy należące do przewoźnika obsługującego tę linię – czyli PKM-u Gliwice. Trasa przejazdu prezentowała się następująco:
870 -> Gliwice Plac Piastów
Katowice Mickiewicza – Chorzów Hala Sportowa – Chorzów Nomiarki – Świętochłowice Polna – Chebzie Dworcowa – Ruda Południowa – Zaborze Skargi – Zabrze Goethego – Gliwice Zajezdnia – Gliwice Plac Piastów
870 -> Katowice Mickiewicza
Gliwice Plac Piastów – Gliwice Zajezdnia – Zabrze Goethego – Zabrze Skargi – Ruda Południowa – Chebzie Rondo – Świętochłowice Polna – Świętochłowice Żołnierska – Chorzów Racławicka – Katowice Chorzowska – Katowice Aleja Korfantego – Katowice Mickiewicza
W dniu 8 maja 2021 roku linia przestała istnieć. Zastąpiła ją uruchomiona tego dnia linia M1. W porównaniu z linią 870 linia ta prezentowała się lepiej pod wieloma względami. Rozkład jazdy został uporządkowany – autobusy kursują całą dobę z większą częstotliwością. W godzinach szczytu linia kursuje co 15 minut, poza szczytem autobus odjeżdża raz na pół godziny, a w soboty, niedziele, święta i w porze nocnej autobus jeździ raz na godzinę.
Kolejną poprawą jest zadysponowanie na linię nowszego taboru – podstawowymi autobusami kursującymi na linii M1 są MAN-y Lion’s City 19C EfficientHybrid z 2021 roku oraz Solarisy Urbino 18 IV generacji z 2019 roku. Starsze pojazdy zdarzają się jedynie na brygadach szczytowych oraz na jednej brygadzie w weekendy – jeden plan jest obsługiwany przez podwykonawcę PKM-u. W nocy jeżdżą dwie brygady – jedna obsługiwana jest przez PKM, drugą natomiast obsługuje firma zewnętrzna. Na nocną zmianę z ramienia PKM-u najczęściej wyjeżdża Solaris Urbino 12 IV generacji z 2016 roku, natomiast z ramienia podwykonawcy Solaris Urbino 12 IV generacji z 2022 roku.
Kolejną zmianą w porównaniu z linią 870 jest trasa przejazdu. W odróżnieniu od linii 870, linia M1 po obsłudze przystanku Chebzie Rondo wjeżdża ponownie na Drogę Wojewódzką 902, potocznie nazwaną „DTŚ-ką” i obsługuje przystanki w jej ciągu, tj.: Ruda Południowa DTŚ oraz Zabrze Rondo Sybiraków. W okresie od uruchomienia linii do uruchomienia centrum przesiadkowego w Gliwicach (nastąpiło to 3.12.2022) linia najpierw obsługiwała centrum Gliwic, a następnie kierowała się pod arenę widowiskowo-sportową, gdzie kończyła kurs. Po otwarciu centrum przesiadkowego linia została skierowana właśnie tam, a dotychczasowy przystanek końcowy zmieniono na przystanek przelotowy.
Podsumowując, uruchomienie linii M1 znacząco poprawiło szybkie, komunikacyjne połączenie Katowic i Gliwic.