Zmniejszenie ilości parowozów pracujących na drugorzędnych liniach oraz coraz mniejsza ilość wagonów ze sprawnym ogrzewaniem parowym, z którymi pracowały spalinowozy SP42, wymusiło decyzję o zakupie nowych lokomotyw przeznaczonych dla lekkich pociągów pasażerskich. Wybór padł na rumuński zakład FAUR, a zamówienie opiewało na 200 sztuk takich pojazdów. Rumuński producent opracował pojazd oznaczony fabrycznie LDE1300. Prototypowe dwa egzemplarze, mogące ze sobą współpracować poprzez złącza jazdy ukrotnionej, zostały oznaczone jako SP49 i w 1985 roku ruszyły testowo na szlaki kolejowe w Polsce. Następnie do producenta zaczęły spływać uwagi z eksploatacji. FAUR rozpoczął produkcję seryjną w roku 1986, a że pojazd został pozbawiony możliwości sterowania wielokrotnego, seryjne egzemplarze oznaczono serią SP32.
Pojazd, na papierze mający sporo nowoczesnych rozwiązań (m.in. prądnicę prądu przemiennego czy hamulec elektrodynamiczny), w eksploatacji okazał się wyjątkowo awaryjny. Stąd decyzja o zmniejszeniu dostawy do 150 sztuk. Łącznie z prototypami (skasowanymi w 1992 roku) wyszły 152 sztuki. Po kasacji dwóch pierwszych egzemplarzy, SP32-151 i 152 przemianowano na SP32-001 i 002.
Ze względu na defektujące silniki w latach 1992-95 w sześciu pojazdach (073, 086, 096, 147, 148 i 149) wymieniono jednostki napędowe zostały wymienione na licencyjne MTU o takiej samej mocy jak oryginalne.
W latach 1999-2000 dziesięć kolejnych rumuńskich pojazdów poddano głębszym modernizacjom. Wymieniono silnik na mocniejszy, zmieniono układ sterowania i poprawiono ergonomię w kabinie maszynisty. Jako ciekawostka – SP32 była do czasu pojawienia się EM10 jedyną w Polsce lokomotywą jednokabinową z dwoma pulpitami sterowniczymi. Wracając do modernizacji – uznano, że są tak głębokie, że zmodernizowane pojazdy oznaczono SP32-201 do 210.
Były plany zmodernizowania większej ilości spalinowozów. Przynajmniej 66 było do uratowania, zebrano je na wrocławskim Nadodrzu. Ponieważ Kolmex, który kupił te pojazdy, nie wysupłał żadnych pieniędzy, po 2011 roku pozostało ostatnich 15 egzemplarzy SP32 – trzynaście w rękach Przewozów Regionalnych i dwa w PKP Cargo. Lokomotywy PolRegio są odstawione od roku 2017 (skończyły się świadectwa dopuszczenia do ruchu). Te z PKP Cargo spotkał różny los – 149 była w tak złym stanie technicznym, że nie była wykorzystywana i w końcu ją pocięto. 148 została zachowana jako nieczynny eksponat. Ma trafić do Narodowego Muzeum Kolejnictwa.
Do szybkiego wycofania tych pojazdów, poza dużą awaryjnością, przyczyniło się przejmowanie zadań od lokomotyw z jednym wagonem przez coraz liczniejsze szynobusy na liniach bez trakcji elektrycznej. Pojazdy te są znacznie oszczędniejsze i bardziej zwinne od składów wagonowych.
Na koniec trochę danych technicznych:
Typ: FAUR LDE1300
Lata budowy: 1985-91
Silnik:
-oryginalny: FAUR M820SR
-modernizacja: MTU 12V396TC12
-głębsza modernizacja: MTU 12V396TC14
Moc znamionowa:
– oryginalny: 957 kW
– modernizacja: 957 kW
– głębsza modernizacja: 1015 kW
Przekładnia: elektryczna
Pojemność zbiorników paliwa: 3000 l
Prędkość konstrukcyjna: 100 km/h
Masa służbowa: 74,4 t
Długość: 16 m
Szerokość: 3,1 m
Wysokość: 4,22 m