KRAKÓW: Linie 210 i 310

W tym artykule przybliżymy Państwu dzieje kolejnych linii aglomeracyjnych, a mianowicie linii „210” i „310”. 

Rozpoczniemy od prezentacji linii „210”, która na ulicach Krakowa i jej aglomeracji pojawiła się w 2004 roku.  W latach 2004 – 2016 kursowała na trasie Bronowice Małe – Będkowice z wariantowymi kursami przez Modlniczkę i Tomaszowice.  Kolejna zmiana, tym razem wydłużenie „210”, miało miejsce w 2016, kiedy skierowano linię do przystanku Będkowice Pętla.  Linia „210” w tygodniu realizowała 31 kursów, z kolei w dni wolne było to 11 kursów. Warto wspomnieć o tym, iż część kursów w szczycie skrócona była do przystanku Biały Kościół Murownia. Ten stan rzeczy trwał do lutego 2022 roku, kiedy to w wyniku zmian na terenie aglomeracji i uruchamianiu linii przyspieszonych linia uległa likwidacji, a jej miejsce zastąpiła linia „310”.

Przywoływana linia „310” rozpoczęła kursowanie na trasie Osiedle Podwawelskie – Aleje – Czarnowiejska – Bronowice SKA i dalej po trasie linii „210” do dotychczasowego przystanku końcowego likwidowanej linii, czyli Będkowice Pętla. W tygodniu co drugi kurs był skrócony do przystanku Biały Kościół Murownia Pętla, natomiast w weekendy wszystkie kursy docierają do Będkowic. Obecnie z racji na trwający remont do Salwatora, linia „310” jest skrócona do Cracovii Stadion.  Linia „310” w dni powszednie wykonuje 57 kursów, z kolei w dni wolne jest to 15 kursów. 

Linia jest finansowana przez gminę Kraków i Wielką Wieś. Na linii „310” wiele brygad posiada łączenie z innymi liniami, a trzy brygady wykonują wyłącznie linię „310”. Z kolei w dni wolne jest tam jedna stała brygada, a dwie pozostałe posiadają w sobie łączenia z linią „307”, a w niedziele i święta dochodzi łączenie z linią „337”.
Do obsługi linii „310” kierowane są autobusy 12 metrowe, które pochodzą z każdej zajezdni.