Chciałbym dziś przedstawić autobusy, których sporo jeździło w różnorakich przedsiębiorstwach PKS, ale dwa zaplątały się do MZK Jelenia Góra. Chodzi o Jelcze L11, które do przewoźnika trafiły w 1993 i 1994 roku. Otrzymały numery taborowe 710 i 712.
Oba autobusy trafiły do MZK od innego jeleniogórskiego przewoźnika – PKS. Służyły tam od 1987 roku, czyli właściwie od nowości. Była to pierwsza wersja L11, czyli z układem drzwi 2-2-2. Silnik miał taki sam jak wszystkie autobusy Jelcza z podwoziem Ikarusa 260, czyli RABA-MAN D2156MH6U. Skrzynia biegów w stosunku do M11 miała wydłużone przełożenia 3, 4 i 5. we wnętrzu jedyną różnicą w stosunku do M11 był układ siedzeń i inne oświetlenie (w M11 to były jarzeniówki w suficie, w L11 – żarówki pod kloszami umocowanymi do górnych poręczy).
Pierwszy autobus trafił na stan MZK Jelenia Góra w lipcu 1993 roku i otrzymał numer taborowy 710. Nie pomalowano go jednak standardowe kolory stosowane wówczas w MZK. Autobus dostał całkowicie czarne malowanie i reklamę „Cafe Rickard”. Przez większość służby jeździł z różnego rodzaju reklamami, dopiero około roku 2000 otrzymał malowanie kremowe z czerwonym szerokim pasem na poszyciu. Przez pierwszych kilka tygodni autobus jeździł z bagażnikami nad siedzeniami.
Drugi pojazd został odkupiony z PKS-u w 1994 roku. Od razu dostał standardowe malowanie i numer taborowy 712. Również ten autobus przez pierwsze tygodnie użytkowania miał umocowane bagażniki nad siedzeniami. Choć trzymał się nieźle, sprawiał wrażenie – z punktu widzenia pasażera –
że zbiera się jak żółw na zakręcie. Przyspieszał bardzo topornie. Trudno mi jednak powiedzieć, czy zdanie to podzielali kierowcy.
Oba autobusy jeździły w Kotlinie Jeleniogórskiej do połowy 2006 roku. Ze względu na kiepski stan techniczny zostały sprzedane do Bralina i tam zezłomowane. To zakończyło historię Jelczy L11 nie tylko w MZK, ale również w całej Kotlinie Jeleniogórskiej (PKS wycofał swoje L11 wcześniej).
Na koniec dane techniczne tych pojazdów:
Producent: Jelczańskie Zakłady Samochodowe
Typ: L11
Silnik: RABA-MAN D2156MH6U
Skrzynia biegów: Csepel ASH-75-25 (o wydłużonych przełożeniach 3, 4 i 5)
Moc maksymalna: 192 KM
Prędkość maksymalna: 98 km/h
Masa własna: 9,4 t
Masa całkowita: 16 t
Długość: 11 m
Szerokość: 2,5 m
Wysokość: 3,08 m
Liczba miejsc siedzących: 40
Liczba miejsc ogółem: 90