WARSZAWA: Linia 174

W dzisiejszym artykule przyjrzymy się linii autobusowej, która obchodzi już 53 urodziny i kursuje przez ten okres bez żadnych zawieszeń.

Mowa będzie o linii 174, która od samego początku tworzyła bezpośrednie połączenie Mokotowa i Służewca z samym centrum Warszawy.

I tak nieprzerwanie od ponad pół wieku omawiana linia z małymi korektami przez większość czasu istnienia była i jest związana z lewobrzeżną częścią Stolicy.

Na samym początku ostatniego dnia lutego przy niedzieli 1971 roku z zajezdni Woronicza wyjechało pierwsze pięć wozów do obsługi nowej linii 174. Podstawowa trasa biegła od pętli Wilanowska zlokalizowanej w Alei Niepodległości do krańca na ulicy Emilii Plater przy słynnym domu meblowym „Emilia”

Trasa z 28.02.1971:
EMILII PLATER (ŚWIĘTOKRZYSKA) – Emilii Plater – Świętokrzyska – aleja Jana Pawła II – Chałubińskiego – aleja Niepodległości – WILANOWSKA (kraniec w al. Niepodległości).

Taka trasa obowiązywała przez najbliższe dwa i pół roku i po tym czasie 174 zostało wydłużone w południowym kierunku do starej pętli przy ulicy Bokserskiej i w tym kształcie przetrwała do jesieni 1985 roku. W październiku tego roku ponownie linia została wydłużona do pętli przy ulicy Buczka obecnie Słomińskiego o nazwie Dworzec Gdański. Takie rozwiązanie miało na celu połączenie ze starą wersją linii 171.

Z drobnymi korektami trasy na czas budowy pierwszej linii metra autobusy 174 kursowały bez zmian aż do marca 2001 roku po czym nastąpiła zamiana pętli z linia 175 i tak od tego momentu 174 kończyło trasę na ulicy Konwiktorskiej przy stadionie Polonii.

Największa zmiana nastąpiła w połowie roku 2007, gdy linie wydłużono na prawobrzeżną część miasta, a dokładnie do pętli na placu Hallera zastępując w tym miejscu linie 178 i 192. W takiej postaci przetrwała jedynie do połowy roku 2011 i ponownie wróciła w całości kursując po jednej stronie stolicy zaczynając swoja trasę przy Zachęcie z powodu dalszego etapu prac przy budowie kolejnego odcinka linii metra. Od tego czasu przez kolejne lata trasa ulegała jedynie drobnym zmianą w związku z licznymi objazdami. Gdy w roku 2015 otwarto centralny odcinek drugiej linii metra 174 powróciła do prawie takiej samej trasy jak na początku, gdy zaczynała swoją karierę na Warszawskich drogach. Początek trasy był przy Rondzie ONZ i po dziś w dalszym ciągu linia zaczyna tam trasę. Jedynie przez kilka miesięcy w 2020 roku czasowo przystanek krańcowy został przeniesiony w okolice Dworca Centralnego z powodu przebudowy Alei Jana Pawła II. Przez cały okres istnienia linia była obsługiwana przez zajezdnie Woronicza, a także przez zajezdnie Inflancka i Stalową

Na sam koniec artykułu możecie zobaczyć obecny przebieg trasy 174 i porównać z tym z 1971 roku. Gołym okiem widać, iż na przestrzeni ponad pół wieku linia nie zmieniała diametralnie swojego przebiegu.

Obecnie obowiązująca trasa:
RONDO ONZ (przystanek w al. Jana Pawła II przed ul. Sienną) – aleja Jana Pawła II – rondo ONZ (zawrotka) – aleja Jana Pawła II (powrót: aleja Jana Pawła II – RONDO ONZ (przystanek w al. Jana Pawła II przed ul. Sienną).) – Chałubińskiego – aleja Niepodległości – Domaniewska – Modzelewskiego – Orzycka – Gotarda – Bokserska – BOKSERSKA.

Ciekawostką może być to, iż w dawnych latach linia 174 tworzyła tzw. rodzinę linii wraz z liniami 374 i 474 kursującymi na podobnych trasach.

Artykuł powstał na podstawie wiedzy własnej autora, a także dzięki informacją zawartym na stronie Trasbus.