M11 pasjonatom transportu publicznego kojarzy się z kultowym modelem Jelcza, jednak w Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii to także oznaczenie linii, o której traktuje dzisiejszy wpis.
Linia M11 to kolejna z linii uzupełniających. Została ona uruchomiona 30 lipca 2022 roku. Jej uruchomienie usprawniło komunikację miejską między Katowicami a mniejszymi gminami, które niegdyś były zrzeszone w Międzygminnym Związku Komunikacji Pasażerskiej (MZKP) w Tarnowskich Górach.
Zanim powołano do życia linię M11, za komunikację między Katowicami a wspomnianymi wyżej gminami odpowiadały dwie linie: 119 i 170. Ich rozkład jazdy był dość specyficzny.
Linia 119 kursowała na trasie Katowice Plac Wolności – Strąków Pętla. Autobusem na tej linii można było się przejechać wyłącznie w poranki dni roboczych, ponieważ linia ta wykonywała jeden kurs dziennie, w porze porannego szczytu.
Linia 170 kursowała na trasie Katowice Wita Stwosza/Katowice Plac Wolności – Sączów Kościół. Tutaj również częstotliwość kursowania pozostawiała wiele do życzenia – autobus spotkać można było na trasie dwa razy w ciągu dnia – w porannym i popołudniowym szczycie komunikacyjnym.
Obie linie zostały zlikwidowane pod koniec lipca 2022 roku, gdy uruchomiono linię M11. Dzięki uruchomieniu tej „eMki” uporządkowana i usprawniona została komunikacja miejska na terenie gmin dawnego MZKP.
Jedną ze znaczących zmian jest rozkład jazdy linii M11. W dni robocze linia kursuje w godzinach 4-24, a autobus odjeżdża co godzinę. W soboty, niedziele i święta linia kursuje w godzinach 4-23 co 2 godziny.
Linia rozpoczyna swój bieg na dworcu autobusowym na ulicy Sądowej w Katowicach, a kończy przed terminalem lotniska Katowice-Pyrzowice. W kursach wariantowych linia dojeżdża także do terminala cargo pyrzowickiego lotniska. W czasie podróży trwającej 74 minuty autobus przejeżdża przez Katowice, Siemianowice Śląskie, Piekary Śląskie, Wojkowice, Bobrowniki i Ożarowice – jest to swego rodzaju „PKS”. Trasa przebiega przez mniej znaczące drogi, głównie o charakterze lokalnym.
Obsługi linii podjęło się dwóch przewoźników – PKM Świerklaniec oraz Nowak Transport. PKM na swoje brygady dysponuje hybrydowe MAN-y (choć oczywiście z wyjątkami), natomiast Nowak wysyła tam Mercedesy Conecto.