KRAKÓW: Linia 200

            W dotychczasowych materiałach opisaliśmy państwu krakowskie linie aglomeracyjne zgodnie z kolejnością od 201 do 210. Jednak komunikacja w Krakowie i okolicznych gminach wciąż się rozrasta. Kolejne gminy dołączają do systemu wygodnego, zintegrowanego transportu. 4 grudnia 2023 roku nastąpiło uroczyste otwarcie nowej linii łączącej Kraków z gminą Jerzmanowice-Przeginia. Nadano jej numer do tej pory nigdy w krakowskim MPK nie używany „200”.

            Gmina Jerzmanowice-Przeginia zabiegała o uruchomienie linii do Krakowa przez lata. Po upadku małopolskich PKS – ów do Krakowa można było dostać się głównie busami jadącymi od strony Olkusza. Pomysłów na linię było wiele, jak np. przedłużenie kursów linii 310 z Białego Kościoła Murowni (linia opisywana wraz z 210 w poprzednim artykule serii) i puszczenie tam taboru przegubowego. Tym rozwiązaniem nie była jednak zainteresowana gmina Wielka Wieś, przez którą w całości przebiega poza krakowski odcinek linii 310. Ostatecznie do porozumienia między gminami nie doszło i powstała linia o dość prostym przebiegu, ale nietypowym na krakowskie warunki rozwiązaniu.

            Ale od początku… Linia 200 rozpoczyna swą trasę z pętli Bronowice Małe, przystanek początkowy usytuowany został na ulicy Na Błonie (wraz z liniami 218, 228, 230), następnie ulicą Balicką udaje się do ulicy Armii Krajowej która jest częścią Drogi Krajowej nr 94. Tą główną drogą dojeżdża się do samego końca trasy, do zlokalizowanej na przykościelnym parkingu pętli w miejscowości Przeginia. Nietypowość trasy polega na tym, że autobusy nie zatrzymują na przystankach w gminie Wielka Wieś. Po obsłużeniu czterech przystanków na terenie Krakowa linia pokonuje prawie 15 kilometrowy odcinek bez postojów. Omija przystanki w miejscowościach Modlniczka, Szyce, Wielka Wieś, Biały Kościół i Czajowice. Do obsługi przystanków powraca się od miejscowości Jerzmanowice w której zlokalizowano cztery przystanki, następnie jeden przystanek w Gotkowicach i cztery w Przeginii. Cała trasa liczy ponad 26 kilometrów i 14 przystanków w jedną stronę (z pętlami włącznie).

            Autobusy na linii 200 jeżdżą tylko w dni powszednie, wykonując 19 par kursów z częstotliwością raz na godzinę.  Do obsługi linii zostały skierowane dwa autobusy typu Maxi. W pierwszy dzień kursowania były to Mercedes-Benz Conecto DO200 z zajezdni Wola Duchacka i Mercedes-Benz Citaro C2 BO262 z zajezdni Bieńczyce (który miałem okazję wtedy prowadzić).

Po kilku tygodniach obsługę obydwu brygad przekazano zajezdni Bieńczyce. Aktualnie na linii 200 spotkać możemy wszystkie bieńczyckie autobusy o długości 12-13 metrów wyposażone w system poboru opłat e-Toll (Solaris Urbino III i IV generacji, Mercedes Citaro C2, MAN Lion’s Intercity).

Od początku linia cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony pasażerów. Po początkowych problemach i nieporozumieniach wynikających z przebiegu trasy (niezatrzymywanie się na przystankach gminy Wielka Wieś) aktualnie wszyscy przywykli do takiej organizacji przejazdu. Linia lubiana jest także przez kierowców, poprzez swą prostotę i przebieg drogą krajową co zimą ma duże znaczenie dla przejezdności trasy.

O autorze

Pasjonat i fotograf komunikacji od ponad 25 lat. Motorniczy i kierowca w krakowskiej komunikacji miejskiej.