W tym artykule opiszę kolejną linię kolejową, która znów zaczyna się w Warszawie, ale – w przeciwieństwie do dotychczas opisywanych – w większości była zbudowana w międzywojniu. Chodzi o linię kolejową nr 8, łączącą Warszawę Zachodnią przez Warkę, Radom, Kielce i Sędziszów do Krakowa.
Jej pierwszy odcinek – pomiędzy stacjami Radom i Tunel – powstał w latach 1883-1885 jako część Kolei Iwanogrodzko-Dąbrowskiej. Jak niemal wszystkie (poza trzema) na terenie Zaboru Rosyjskiego, powstała jako szerokotorowa (1524 mm). Drugi tor dobudowano po 1886 roku. Linia została przekuta na normalnotorową przez Niemców w 1914 roku.
Odcinki Warszawa – Radom oraz Tunel – Kraków zostały dobudowane w 1934 roku. Najpierw 24 listopada został otwarty odcinek krakowski, a dzień później warszawski.
W 1953 roku skorygowano przebieg linii pomiędzy przystankami Warszawa Aleje Jerozolimskie a Warszawa Okęcie, natomiast od 1960 roku rozpoczęto elektryfikację linii. Na początek od krótkiego odcinka z krakowskich Batowic na tamtejszy dworzec główny. W styczniu 1962 roku ruszył pierwszy pociąg elektryczny z Warszawy w kierunku Czachówka. W 1966 roku trakcja elektryczna zawisła pomiędzy Sędziszowem a Tunelem, a rok później od Sędziszowa przedłużono elektryfikację do Kielc. Jeszcze w 1967 roku druty poszły dalej na północ – do Żagańska, aby przed końcem tego samego roku trakcja dotarła do Radomia. Brakujący południowy odcinek z Tunelu na krakowskie Batowice zelektryfikowano w roku 1968, a ostatni odcinek bez trakcji – od Czachówka do Radomia – przestał takowym być w 1969 roku.
W 2009 roku od tej linii została wybudowana odnoga z warszawskiego Służewca na Lotnisko Chopina (to linia kolejowa 440). Natomiast od 2011 roku linia jest modernizowana. Niemniej pociągi relacji Warszawa – Kraków częściej korzystają z CMK oraz linii 64 Kozłów – Koniecpol na odcinku podg. Starzyny – Kozłów, aniżeli z całej długości „ósemki”.
Linia ta w całości jest dwutorowa, choć jeszcze do 2021 roku pomiędzy Warką i Radomiem był tylko jeden tor. Po drodze jest w sumie 77 stacji i przystanków. Jeżdżą tu zarówno pociągi lokalne (Koleje Mazowieckie, Przewozy Regionalne, Koleje Małopolskie), jak i dalekobieżne (PKP Intercity).
Na koniec nieco danych na temat „ósemki”:
Oznaczenie w tabeli D29: 8
Zarządca: PKP Polskie Linie Kolejowe
Długość: 317,164 km
Rozstaw szyn: 1435 mm
Sieć trakcyjna: 3 kV DC
Prędkość maksymalna: 120 km/h