BIELSKO-BIAŁA: 18 rocznica wprowadzenia do ruchu Solarisów Urbino 12 III #092-#101

W kolejny weekend czerwca 2024 roku zapraszam Was zaprosić do lektury materiału o dziesięciu autobusach z floty Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Bielsku-Białej. Dzisiaj, czyli 8 czerwca, mija osiemnasta rocznica wprowadzenia do ruchu autobusów Solaris Urbino 12 III o nr taborowych od #092 do #101. 

W 2006 roku firma „Solaris Bus&Coach” dostarczyła 10 fabrycznie nowych autobusów Urbino 12 III generacji do zajezdni przy ul. Długiej w Bielsku-Białej. Były to pierwsze autobusy III generacji Urbino dostarczone do bielskiego MZK. Od pierwszych dni ich eksploatacji autobusy te były wysyłane do obsługi wszystkich zadań przewozowych, bowiem w planie zadań bielskiego przewoźnika nie ma sztywnej struktury wysyłania taboru na linie. Czyli, mówiąc bardziej przyziemnie, dyspozytorzy nie mają sztywnych zaleceń jaki typ taboru (A, B czy C) ma wyjechać do obsługi zadań przewozowych. 

Najczęściej można było, a także nadal można…, je spotkać na liniach nr „1”, „2”, „6”, „7”, „8”, „11”, „12”, „13”, „15”, „16”, „17”, „19”, „20”, „22”, „23”, „24”, „26”, „28”, „29”, „31”, „32”, „33”, „34”, „35”, „53”, „56” oraz „57”. Czyli na zdecydowanej większości tras… dlatego tak bardzo mocno zapisały się w historii komunikacji miejskiej miasta. Zgodnie z tym, co kierowcy mówią, tymi autobusami jeździ się bardzo wygodnie i komfortowo. Niestety, w 2006 roku, zamawiano pojazdy z klimatyzacją tylko dla kierowcy, a małe uchylne okienka, znane z MAN-ów NL222, nie były zbyt komfortowe dla pasażerów. 

Autobusy są nadal w ruchu codziennym, zapewne jeszcze kilka lat na liniach w Bielsku-Białej pojeżdżą, choć w tej chwili są one najstarsze we flocie taboru autobusowego MZK. Można się domyślać, iż najbliższe dostawy autobusów typu BN (12-metrowych, standardowych, niskopodłogowych) zakończy ich eksploatację na liniach MZK. Czy ma ktoś z Was wiedzę czy planowany jest przetarg na dostawy autobusów 12-metrowych do MZK? Ja obecnie nie mam takiej wiedzy… Z opinii Naszego przyjaciela, byłego redaktora, Sebastiana Kufla, mogę Wam przekazać, że seria tych Solarisów, mimo przejechania już miliona kilometrów, nadal trzyma się w dobrym stanie technicznym. Jak widać, na jednym ze zdjęć, deska rozdzielcza tych pojazdów jest standardowa, jak dla III generacji, a co za tym idzie bardzo prosta w obsłudze. Bardzo intuicyjna… 

Zapraszam Was do wyrażenia swoich opinii o tych autobusach w Naszych mediach społecznościowych (Facebook, Instagram), bowiem jesteśmy otwarci na interakcję z Odbiorcami. 

Na koniec odrobina informacji o tych autobusach… 

Dane techniczne: 
producent: Solaris Bus&Coach
marka: Solaris
model: Urbino 12 III
rok produkcji: 2006
silnik: DAF PE183C
moc silnika: 249 KM
pojemność silnika: 9186 cm3
skrzynia biegów: IV-biegowa, automatyczna 
model skrzyni biegów: Voith D854.3
ilość drzwi: 3
układ drzwi: 2-2-2
norma emisji spalin: EURO III

Serdeczne pozdrawiamy całą załogę bielskiego MZK, z Panem Prezesem Hubertem Maślanką na czele oraz człowieka odpowiedzialnego za poprawne funkcjonowanie transportu miejskiego w mieście, czyli Grzegorza Macurę. 

O autorze

Założyciel strony. Od dziecka pasjonat historii autobusów, tramwajów, trolejbusów czy kolei. Szczególny fan marki Ikarus. W latach 2010-2015 kierowca autobusu w Warszawie, od 2016 roku dyspozytor. Posiadacz kolekcji przedmiotów związanych z historią komunikacji miejskiej.