Baureihe 627 (VT627)

W dzisiejszym odcinku Historii Taboru Kolei Mazowieckich chciałbym przybliżyć sylwetkę jednego z „niemcobusów”. Chodzi o wagony motorowe VT627.

          Pojazdy te były produkowane w RFN w dwóch seriach. Najpierw w 1974 roku wypuszczono serię pojazdów oznaczoną jako 627.001 do 008. W 1981 roku zamontowano mocniejszy silnik i zbudowano serię 627.101 do 105. Pojazdy te okazały się niezbyt udane, skutkiem czego w Niemczech już się ich nie używa. Dla celów muzealnych zostawiono egzemplarz 627.001. Jednostki 002, 004, 006, 007 i 103 zostały zezłomowane.

          Jednostki 003, 008, 101, 102, 104 i 105 zostały w 2005 roku zakupione przez Samorząd Województwa Mazowieckiego. Po dostarczeniu na przełomie 2005 i 2006 roku oraz zmodernizowaniu zostały dopuszczone do ruchu i skierowane do obsługi linii o mniejszym obłożeniu pasażerów, np. Tłuszcz – Ostrołęka, Nasielsk – Sierpc. Czasem można je spotkać na dłuższych połączeniach, np. Tłuszcz – Nowy Dwór Mazowiecki – Nasielsk – Sierpc – Kutno oraz Tłuszcz – Warszawa – Siedlce – Czeremcha. Pociągi oznaczono VT627, ale pozostawiono niemieckie numery taborowe.

          Pierwsza z jednostek serii 627.0 kursowała do wypadku w 2013 roku. Remont okazał się nieopłacalny, więc wymontowano z niej co się nadawało na części zamienne i następnie zezłomowano. Pozostałe dwa wagony tej serii jeździły do 2015 roku i po wycofaniu także służyły za magazyn części dla pozostałej czwórki. Dla nich pod koniec 2022 roku ogłoszono przetarg na naprawy P4.

          Pojazdy te jeszcze trochę posłużą w Kolejach Mazowieckich, ale ze względu na wiek ich eksploatacja nie potrwa to już długo. Przewoźnik szuka pojazdów, które mogłyby je zastąpić.

          Razem z VT627 sprowadzano także serię 628, o której jednak opowiem w kolejnej części Historii Taboru KM.

Na koniec trochę danych technicznych tych „niemcobusów”:
Typ: 627
Producent: MAN, Duewag
Silnik:
627.0 – KHD
627.1 – DB
Moc znamionowa:
627.0: 284 kW
627.1: 294 kW
Prędkość konstrukcyjna: 120 km/h
Masa służbowa: 34 t
Długość: 22,5 m
Liczba miejsc siedzących: 64

O autorze

Urodzony w Jeleniej Górze, obecnie mieszkający na Pomorzu. Komunikacją miejską interesuję się od wczesnego dzieciństwa, ale moim "konikiem" są pociągi i mojego autorstwa najczęściej będą artykuły związane z żelaznymi drogami i taborem tam kursującym.