Chciałbym dzisiaj zaprezentować pojazdy, które w 2000 roku posłały na emeryturę najstarsze Ikarusy 280, a które jeszcze pod koniec 2023 roku sporadycznie pojawiały się w ruchu. Ostatnie sprzedano w lutym 2024. Mowa o 15-metrowych autobusach Volvo B10BLE 6×2.
Autobus tego typu w barwach fioletowo-żółtych swego czasu krążył po całej Polsce jako „demobus”. Pierwszy na „sztywniaki” skusił się Wrocław, Jelenia Góra była jednym z kolejnych miast, do którego trafiły te pojazdy.
Sam autobus jest dość podobny do mniejszego brata – Volvo B10BLE. Nadwozie jeleniogórskich autobusów również jest typu Carrus City. Od poprzednika odróżnia go długość, dłuższy obszar niskiej podłogi, trzy miejsca na wózki (dwa naprzeciw drzwi i jedno z prawej strony), a od frontu – podwójne światła.
Pierwsze autobusy tego typu pojawiły się w Jeleniej Górze w roku 2000. Przyjechało ich sześć, otrzymały numery taborowe 745-750. Razem z nimi przyjechał jeden z pierwszych autobusów Volvo 7000, ale o nim przy innej okazji. Te pojazdy zastąpiły najstarsze Ikarusy 280 (ostały się tylko dwa kupione w roku 1990, które swoją drogą pojeździły jeszcze do 2008 roku).
Druga dostawa „deskorolek” nastąpiła w roku 2003. Autobusy te wyróżniały się klimatyzowaną kabiną kierowcy, poza tym wszystko było jak w poprzedniej dostawie. Te pojazdy otrzymały numery 752-754.
Ze względu na swoją wielkość, były używane tylko na kilku liniach:
6 Kiepury <-> Osiedle XX-lecia
7 Kiepury <-> Sobieszów
17 Kiepury <-> Osiedle Orle
26 Kiepury <-> Osiedle XX-lecia
Po utworzeniu linii przebiegających przez Strefę Ekonomiczną na ul. Przemysłowej i przedłużeniu tejże ulicy aż do Lubańskiej w Cieplicach używano ich także na liniach szczytowych przebiegających przez tamten rejon.
Cztery z tych autobusów zostały wycofane już w 2020 roku. Co ciekawe, połowa z nich to pojazdy, które dostarczono w 2003 roku. Kolejne trzy pojazdy zostały wycofane z ruchu w lipcu i sierpniu 2023 roku. Dwa ostatnie, które jeszcze nadawały się do jazdy – 745 i 750 – były w gotowości do końca 2023 roku. Oba sprzedano w 2024 roku, przy czym pierwszy został pocięty, a drugi trafił do Muzeum Techniki Motoryzacji „Ol-Mot” w Łaziskach (wielkopolskie).
Tak powoli kończy się w Jeleniej Górze historia pojazdów trójosiowych, które nie są przegubowcami. Ostał się póki co tylko MAN #846, o którym opowiedziałem w serii o komunikacyjnych rodzynkach w Polsce.
Na koniec nieco danych technicznych tego pojazdu:
Producent: Volvo Bus Poland
Typ: B10BLE 6×2
Silnik: Volvo DH10A285
Moc: 286 KM
Skrzynia biegów: ZF 5HP500
Długość: 14,49 m
Szerokość: 2,5 m
Wysokość: 3,1 m
Liczba miejsc siedzących: 41
Liczba miejsc ogółem: 151