JELENIA GÓRA: Ikarusy 280.26 697 i #698

Dzisiaj chciałbym opowiedzieć o najmłodszych i najdłużej jeżdżących w Jeleniej Górze Ikarusach 280.26. Przyjechały w Karkonosze w 1990 roku i służyły tam przez 19 lat.

Same Ikarusy po Jeleniej Górze jeździły od 1984 roku. Większość z nich wcześniej była używana w Warszawie, po czym została odkupiona przez ówczesne WPK, bezpośredniego poprzednika MZK.

Te pojazdy, wyposażone w standardowy silnik RABA-MAN D2156MH6U, zblokowane były z 6-stopniową skrzynią biegów Csepel-ZF 6S-90U. To były też pierwsze w Jeleniej Górze autobusy, które otrzymały produkowane w R&G Mielec czerwone kasowniki „mordki” oraz zegary sterujące blokadą tychże kasowników.

Wozy te zakupione zostały przede wszystkim do obsługi linii 15. W tamtym czasie do Jagniątkowa (wówczas należącego do Piechowic) czy Michałowic potoki podróżnych były duże, a starsze Ikarusy ze skrzyniami Csepel o 5-ciu przełożeniach nie zawsze dawały sobie radę wysoko w górach. Choć niektóre z tych wozów – również dzisiejsi bohaterowie – potrafiły wspinać się do Przesieki na „czwórce”… Nierzadko można było je też spotkać na linii 10 do Dziwiszowa, a tuż przed dniem Wszystkich Świętych wypuszczano je na przejeżdżającą koło dwóch Cmentarzy linię 12 oraz linię specjalną.

Gdy ruch pasażerski w „czwórce” i „piętnastce” wyraźnie się zmniejszył, Ikarusy – zostały skierowane do pracy na innych liniach, w których bądź w szczycie, bądź przez cały dzień, była spora wymiana pasażerów. Były to:
3 Karola Miarki (Jelchem) – Mysłakowice
6 Kiepury – Osiedle XX-lecia
7 Kiepury – Sobieszów
9 1 Maja (Dworzec PKP) – Piechowice
17 Kiepury – Drzymały – Cervi – Osiedle Orle
26 Kiepury – Ogińskiego – Osiedle XX-lecia
27 Kiepury – Aleja Jana Pawła II – Osiedle Orle

Ikarusy #697 i 698 zaliczyły krótki epizod na ulicach Wrocławia latem 2006 roku (w tamtym czasie były to ostatnie węgierskie autobusy w Jeleniej Górze). Ponieważ w stolicy województwa dolnośląskiego w wyniku licznych remontów i konieczności zapewnienia zastępczej komunikacji na ulicach tego wielkiego miasta zaczęły występować braki taborowe w tamtejszym MPK, sprowadzono pojazdy z trzech innych miast województwa do obsługi linii zastępczych. Jelenia Góra, nie mając stałego przydziału dla #697 i #698, wysłała te dwa Ikarusy do Wrocławia. Miejscowi mówili, że Ikary z Karkonoszy były w o wiele lepszym stanie niż te wrocławskie… Może dlatego, że nie były tak intensywnie eksploatowane.

Wraz z dostarczeniem pierwszych autobusów Volvo B10BLE w 1997 roku, najstarsze Ikarusy zaczęły znikać z Kotliny Jeleniogórskiej. Kasacja nabrała tempa po przybyciu autobusów Volvo B10BLE 6×2 w 2000 i 2003 roku, a po zakupieniu w 2009 roku przegubowych MAN-ów z ulic Jeleniej Góry zniknęły dwa ostatnie, które są bohaterami naszej opowieści. 16 lipca 2009 oba wozy wystawiono na sprzedaż. #698 sprzedano do warszawskiego Buspola dopiero w październiku. Losy #697 są mi – niestety – nieznane.

Mała ciekawostka – na ulicach Jeleniej Góry nigdy nie pojawił się Ikarus 280 z automatyczną skrzynią biegów. Nawet w ramach testów.

Na koniec nieco danych technicznych tych ostatnich w Karkonoszach „Ikarów”:

Producent: Ikarus
Model: 280.26
Silnik: RABA-MAN D2156M6HUT
Moc maksymalna: 192 KM
Skrzynia biegów: Csepel-ZF 6S-90U
Masa własna: 12,5 t
Masa całkowita: 22,5 t
Długość: 16,5 m
Szerokość: 2,5 m
Wysokość: 3,04 m
Liczba miejsc siedzących: 35
Liczba miejsc ogółem: 160

O autorze

Urodzony w Jeleniej Górze, obecnie mieszkający na Pomorzu. Komunikacją miejską interesuję się od wczesnego dzieciństwa, ale moim "konikiem" są pociągi i mojego autorstwa najczęściej będą artykuły związane z żelaznymi drogami i taborem tam kursującym.