WARSZAWA: Pierwszy rok eksploatacji stacji Zacisze, Bródno i Kondratowicza

Rok temu rozpoczęto eksploatację ostatniego jak na razie odcinka linii M2 warszawskiego metra. Zaczyna się on na stacji C18 „Trocka”, a kończy na stacji C21 „Bródno”, która to jest zarazem ostatnią stacją linii M2.

Wszystko zaczęło się od przetargu ogłoszonego dnia 2 lutego 2018 roku. Obejmował on budowę odcinka za stacją C18 „Trocka” do wschodniego końca linii M2 na Bródnie wraz ze stacjami C19 „Zacisze”, C20 „Kondratowicza” i C21 „Bródno”. Termin wpływu ofert mijał 18 kwietnia tego samego roku. Do tego czasu wpłynęła zaledwie jedna oferta – złożyło ją konsorcjum włoskiej firmy Astaldi z tureckim Gülermakiem mającym swoją delegaturę w Warszawie. W dniu 27 czerwca oferta została ogłoszona najkorzystniejszą, ale do podpisania umowy doszło dopiero 28 września 2018 roku.

Konsorcjum miało 36 miesięcy na budowę odcinka oraz stacji mających się na nim znaleźć. Zgody budowlane zostały uzyskane od wojewody mazowieckiego wcześniej – już 20 czerwca 2018 roku została wydana zgoda na wykonanie komory demontażowej dla tarcz TBM za stacją C18 „Trocka” oraz na budowę stacji C20 „Kondratowicza”. Zgoda na budowę stacji C19 „Zacisze”, C21 „Bródno” i wentylatorni szlakowej V19 wydano 17 sierpnia, a trzy dni później wykonawca otrzymał zezwolenie na budowę wentylatorni szlakowych V20 i V21.

Stacja C19 „Zacisze”, ulokowana na warszawskim Targówku, znajduje się pod ulicą Figara, przy skrzyżowaniu z ulicami Codzienną, Rolanda i Spójni. Ma jeden peron o dwóch krawędziach. Korpus o długości 179 m oraz kubatura wynosząca niespełna 75 000 m2 czyni ją najmniejszą na wschodnim odcinku linii M2. Ozdobiona jest aluminiowymi panelami z nadrukowaną grafiką autorstwa Piotra Młodożeńca. Do stacji tej można dotrzeć zaledwie jedną linią autobusową przyspieszoną o nr ‘512’ /Gilarska <-> Dw. Wschodni. Z pomiarów jakie ostatnio opublikowano jest najmniej wykorzystywaną stacją przez pasażerów, ale warunkuje to lokalizacja w dzielnicy o zabudowie jednorodzinnej.

Stacja C20 „Kondratowicza” również jest ulokowana w dzielnicy Targówek. Znajduje się pod ulicą Ludwika Kondratowicza na osiedlu Bródno, pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami 20. Dywizji Piechoty Wojska Polskiego i Malborską, a skrzyżowaniem z ul. Św. Wincentego. Pod tą drugą ulicą zainstalowano ruchomy chodnik prowadzący na stację, znany ze sporych międzynarodowych lotnisk. Jest to węzeł przesiadkowy pomiędzy liniami autobusowymi docierającymi tutaj m.in. z osiedla Derby, Olesina, Kobiałki, Ząbek czy Marek. Obecnie na wszystkich przystankach autobusowych tego węzła, a jest ich aż 8, spotkać możemy następujące linie autobusowe:
– Dzienne zwykłe: 112, 120, 126, 145, 156, 160, 169, 199, 212, 245;
– Dzienne przyspieszone: 409 /tylko w weekendy i święta/, 500, 527;
– Nocne: N02, N11

Stacja C21 „Bródno” to końcowa stacja linii M2 w prawobrzeżnej części Warszawy. Znajduje się w ciągu ulicy L. Kondratowicza, w rejonie skrzyżowania z ulicami Rembielińską i Bazyliańską. Również tutaj jest jeden peron o dwóch krawędziach. Po rozpoczęciu budowy stacji, w grudniu 2019 roku natknięto się na kości dwóch prażubrów. Stacja ta jest mniejszym węzłem przesiadkowym niż stacja C20, ale to tutaj jest możliwość skorzystania z komunikacji szynowej naziemnej w postaci tramwajów, które równie sprawnie dowożą warszawiaków tam, gdzie metro nie dociera. Spotkamy tutaj następujące linie:
– Tramwajowe: 1, 3, 4, 25, 41
– Autobusowe dzienne zwykłe: 112, 134 /tylko weekendy i święta/, 176, 204, 226, 234, 326;
– Autobusowe nocne: N02.

Odcinek został oddany do użycia w dniu 28 września 2022 roku i jak na razie to ostatni oddany do użycia fragment linii M2. Do zbudowania został jeszcze jeden – od planowanej STP2 „Karolin” („Mory”?) do C4 „Bemowo”. Prace przygotowawcze do budowy tego odcinka ruszyły w grudniu 2022, a jego ukończenie razem ze Stacją Techniczno–Postojową planowane jest na rok 2026.

Na chwilę obecną odcinek ten, jak zresztą cała linia M2, obsługiwana jest przez składy Siemens Inspiro oraz Skoda Varsovia. Do obsługi linii są też przystosowane składy Alstom Metropolis, zaś nie spotka się tu rosyjskiej serii 81. Do czasu budowy STP2 Karolin pojazdy obsługujące M2 muszą wyjeżdżać z STP1 Kabaty i jadąc linią M1 za stacją A13 „Centrum” skręcić na odnogę prowadzącą na linię M2, na stację C10 „Rondo ONZ”. Zjazd do STP1 Kabaty odbywa się tą samą drogą.

Linia M2 na prawym brzegu Wisły jest więc już ukończona. Pozostało tylko skończyć prace na lewej stronie. Biorąc pod uwagę czas od wbicia pierwszej łopaty na Kabatach do ukończenia ostatniej stacji na Młocinach na linii M1 (1983-2008), M2 powstaje znacznie szybciej. I tego się trzymajmy.

O autorze

Urodzony w Jeleniej Górze, obecnie mieszkający na Pomorzu. Komunikacją miejską interesuję się od wczesnego dzieciństwa, ale moim "konikiem" są pociągi i mojego autorstwa najczęściej będą artykuły związane z żelaznymi drogami i taborem tam kursującym.