Dzisiaj, mimo Prima Aprilis, chcę przedstawić Wam temat, który kompletnie nie jest żartem w historii komunikacji miejskiej w Kędzierzynie-Koźlu. Znacie to sympatyczne miasto w województwie opolskim? Mam nadzieję, że tak, bowiem ja znam dość dobrze z powodu przesympatycznej możliwości pracy w ramach projektu realizowanego przez pewną firmę consultingową z Gdyni, gdzie mierzone były ilości pasażerów wsiadających/wysiadających oraz pozostających w autobusie. Miałem wówczas możliwość poznania większości tras linii komunikacyjnych, jak np. „1” z Koźla Stadion do Azotów, „9” z Partyzantów do Sławięcic, „12” z osiedla Piastów do Rogów czy „13” z Koźla dw. PKP do Blachowni.
Jednak nie o trasach czy wspominkach z tygodnia mej pracy chcę tutaj Wam dzisiaj napisać, a o znacznie bardziej okrągłej i historycznej rocznicy, bowiem to właśnie dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wprowadzenia do ruchu czterech fabrycznie nowych autobusów Ikarus 415.22 do floty Miejskiego Zakładu Komunikacji w Kędzierzynie-Koźlu. Autobusy wyprodukowano w 1993 roku, ale do macierzystej zajezdni dojechały właśnie w Prima Aprilis roku 1994. Otrzymały one numery taborowe w przedziale od #204 do #207. Niestety numery rejestracyjne nie zostały nadane po kolei, bowiem trzydzieści lat temu nikt nie przywiązywał do tego żadnej uwagi i tak autobus o nr tab. #204 jeździł z nr rej. OEW 2868, autobus z nr #205 nosił nr rej. OEW 2871, pojazd z nr #206 wyróżniał się nr rej. OEW 2869 i ostatni o nr #207 otrzymał „blachy” OEW 2870.
Najciekawsze w tej całej historii jest to, że z całej rodziny autobusów modelu „415” pojazdy w Kędzierzynie-Koźlu oznaczono jako podtyp 415.22, co spowodowało sytuację wyjątkową, bowiem w żadnym innym polskim mieście, a także europejskim, gdzie „czterystapiętnastki” zostały dostarczone, tego modelu nie było. Cztery, wyjątkowe egzemplarze autobusów, dostarczono jedynie do Kędzierzyna-Koźla. Można śmiało stwierdzić, że po ulicach tego miasta kursowały autobusy jedyne w swoim rodzaju, nie różniące się dla „szarego Pasażera” kompletnie niczym od innych Ikarusów 415 spotkanych w Polsce… Jedyne różnice można odkryć zaglądając do komory silnika czy wczytując się w specyfikację techniczną autobusu w temacie modelu skrzyni biegów zastosowanej w tych czterech pojazdach. Jako istotną różnicę, którą można, a w sumie nawet trzeba, zaliczyć do wyróżników tych pojazdów, jest zastosowanie płóciennych „filmów” z numerem linii oraz skróconą trasą przejazdu. W trakcie eksploatacji we wszystkich egzemplarzach „filmy” wymieniono na elektroniczne wyświetlacze klapkowe eksponujące nr linii i kierunek jazdy w kolorze zielonym. W 2011 roku, z uwagi na nowe przepisy dotyczące rejestracji pojazdów związanych ze zmianami w podziale administracyjnym kraju, wszystkie autobusy otrzymały białe tablice rejestracyjne z wyróżnikiem „OK” przypisanym dla województwa opolskiego i powiatu kędzierzyńsko-kozielskiego.
Pierwszego pożegnaliśmy pojazd o nr taborowym #206, którego skasowano w 2014 roku, czyli po dwudziestu latach eksploatacji. Ustąpił miejsca nowszym pojazdom w pełni niskopodłogowym i wg przyjętych norm nowoczesnym… Kolejne dwa egzemplarze odstawiono rok później. Los ten spotkał autobusy o nr taborowych #205 oraz #207. Do dzisiaj pozostał jeden… ostatni… historyczny o nr taborowym #204, który przeszedł gruntowny remont. Remont ten trwał dość długo, bowiem został przeprowadzony przez MZK własnymi siłami, za co należy się wielki szacunek, bowiem mało która firma w XXI wieku podjęłaby się takiego działania… Autobus jest garażowany w hali, co także jest godne pochwały, bowiem takie działanie sprawia, iż pojazd nie ulegnie zbyt szybkiej degradacji. Historia modelu 415.22 w Kędzierzynie-Koźlu trwa dalej i niech trwa jak najdłużej. Mam nadzieję, że dla #204 nastaną jeszcze dobre czasy, gdy będzie pojawiał się na ulicach regularnie, np. podczas weekendowych przejazdów specjalnych…
Kilka danych technicznych dla modelu 415.22:|
Producent: Ikarus, Budapeszt
Model: 415.22
Rok produkcji: 1993
Wpis na stan MZK: 01-04-1994
Silnik: MAN D2865LUH24
Moc silnika: 310 KM
Pojemność silnika: 11967 cm3
Skrzynia biegów: IV-biegowa, automatyczna
Model skrzyni biegów: ZF 4HP500
Ilość drzwi: 3
Układ drzwi: 2-2-1
Ilość pojazdów dostarczonych: 4
Ilość pojazdów zachowanych w 2024 roku: 1