Dziś chciałbym przedstawić mało liczną reprezentację Ikarusów 260 w Kotlinie Jeleniogórskiej. Było ich tylko siedem i wszystkie z demobilu.
Pierwszy z nich – #699 – przybył do Jeleniej Góry w 1991 roku. Wcześniej od nowości (1985 rok) służył w MZK Warszawa pod numerem taborowym 1499.
Kolejne dwa – #703 i 704 – w Karkonosze przyprowadzono rok później. One również miały przeszłość w stolicy pod numerami taborowymi 309 i 120. O ile #703 jeździł w klasycznych czerwonych barwach, to #704 takich w Jeleniej Górze nie dostał. Był cały żółty i otrzymywał reklamy właśnie na takim tle.
Następne dwa Ikarusy 260.04 – #708 i 709 – przybyły w 1993 roku z WPK Katowice. Niestety, numery taborowe z Górnego Śląska nie są mi znane.
W tym samym roku jednego Ikarusa 280.26, który już jeździł w Jeleniej Górze – #615 – przebudowano na 260.04 po wypadku, w wyniku którego zniszczona została sekcja B autobusu. Ponieważ jednak reszta wozu nadawała się do użycia, zabudowano trzecie drzwi na tylnym pomoście, założono ścianę tylną, urządzono wnętrze jak w pozostałych 260.04 i puszczono w ruch. A więc postąpiono inaczej niż w wielu innych miastach, gdzie Ikarusy 280.26, którym odłączano tylną sekcję, przebudowywano na wozy pogotowia technicznego.
Ostatni Ikarus 260.04, który przyjechał w Kotlinę Jeleniogórską – #713 – również pochodził z Górnego Śląska. Zarówno w WPK Katowice, jak później w PKM Tychy, jeździł z numerem taborowym 4008. W Jeleniej Górze pojawił się w 1994 roku. Podobnie jak #704, także #713 nigdy nie otrzymał czerwonego malowania. Jeździł z reklamami na białym tle poszycia.
Podobnie jak w przypadku większych braci – serii 280 – również i ten model z automatyczną skrzynią biegów nigdy w Jeleniej Górze się nie pojawił choćby na testach. Być może górskie trasy nie sprzyjały węgierskim autobusom z automatyczną przekładnią.
Historia Ikarusów 260.04 w Jeleniej Górze jest bardzo krótka. Aż 6 z 7 egzemplarzy sprzedano w 1997 roku, po dostarczeniu fabrycznie nowych 20 autobusów (pięciu Volvo B10BLE i piętnastu Jelczy 120MM/1).
Autobusy #699 i #704 trafiły do Gryfa Żukowo. Pierwszy z nich został w 2002 roku sprzedany do Rosji i tam w 2006 roku zezłomowany. Drugi został wycofany w tym samym roku.
Pojazdy #703, 708, 709 i 713 trafiły do wrocławskiego przewoźnika DLA. #709 okazał się jednak być w tak złym stanie, że skasowano go już w 1998 roku. #708 nie pojeździł wiele dłużej, bo skasowano go w 2002 roku. Także w 2002 roku odstawiono ex #703, któremu DLA nadało numer 107. Najdłużej jeździł ex #713, we Wrocławiu z numerem 110. Był w ruchu do 2007 roku.
Najdłużej w Jeleniej Górze zabawił Ikarus 260.04 #615 – przebudowany w 1993 roku z typu 280.26. Może dlatego, że nie był tak zajeżdżony jak pozostałe. 30 września 2003 roku sprzedano go do Bralina i tam zezłomowano.
Tak się skończyła krótka historia eksploatacji Ikarusów 260.04 w jeleniogórskim MZK. Pozwoliły wprawdzie wycofać wyeksploatowane Jelcze PR110, ale trafiając do Jeleniej Góry same były już mocno zużyte – wszak jeździły u dwóch największych przewoźników w Polsce (MZK Warszawa i WPK Katowice). Być może dlatego długo nie pojeździły u stóp Karkonoszy. 615 pojeździł dłużej zapewne dlatego, że od początku eksploatowany był Jeleniej Górze, tylko fabrycznie przybył jako inny model.
Na zakończenie dane techniczne tych pojazdów:
Producent: Ikarus
Model: 260.04
Silnik: RABA-MAN D2156MH6U
Moc maksymalna: 192 KM
Skrzynia biegów: Csepel ASH-75-2
Masa własna: 9 t
Masa całkowita: 16 t
Długość: 11 m
Szerokość: 2,5 m
Wysokość: 3,04 m
Liczba miejsc siedzących: 22
Liczba miejsc ogółem: 100