Dziś chciałbym przybliżyć sylwetkę ostatniego, jak na razie, modelu lekkiego pojazdu spalinowego wyprodukowanego przez Newag. Chodzi o szynobus 222M, który – gdy trafił poza Koleje Mazowieckie – otrzymał identyfikator SA140 (mimo że powstał wcześniej od Linków).
Pojazd ten to jednoprzestrzenny dwuczłonowy zespół trakcyjny. W każdym członie znajduje się jedna para drzwi odskokowo-przesuwnych na stronę. Przy jednych drzwiach znajduje się platforma, umożliwiająca wjazd wózkom inwalidzkim. W obszarze niskiej podłogi są wydzielone miejsca – w zależności od potrzeb – dla wózków inwalidzkich, rowerów lub składane dla pozostałych podróżnych. Maszynista może dostać się do kabiny przez drzwi zewnętrzne albo przez środek pociągu. Pojazd otrzymał samoczynne sprzęgi systemu Schaffenberga, co wyklucza możliwość łączenia z pojazdami nie posiadającymi takiego rozwiązania. Pojazdy te jednak mogą współpracować ze sobą nawzajem.
Z niewiadomych przyczyn Newag dwukrotnie (w 2012 roku w zachodniopomorskim i w 2013 roku w lubuskim) wystawiając pojazd 222M i wygrywając przetargi uchylał się od podpisania umowy, przez co w te miejsca trafiały pojazdy z bydgoskiej Pesy. Za trzecim razem – w przetargu dla Kolei Mazowieckich – wreszcie do podpisania umowy doszło. Stało się to 18 czerwca 2013, a gotowy pojazd dostarczono 4 grudnia tego samego roku.
30 grudnia 2013 roku, a zatem dokładnie 10 lat temu, wpisano jednostkę pod nr 001 do rejestru pojazdów kolejowych spółki „Koleje Mazowieckie – KM” z siedzibą w Warszawie.
Od samego początku swojej eksploatacji na mazowieckich szlakach kolejowych szynobus, produkcji nowosądeckiego ‘NEWAGu’, przypisany jest do obsługi pociągów na linii pomiędzy Siedlcami a Czeremchą. Bardzo często w obiegu występuje obsługa pociągu przyspieszonego „Czeremszak” czy przyspieszonego połączenia do Warszawy Wschodniej. Dla fotografów taboru kolejowego, tych co jeszcze nie wiedzą, to polecamy plenery fotograficzne tej jednostki na szlaku w okolicach miejscowości Krzymosze, Mordy czy Siemiatycze.
W 2016 roku dołączyła druga jednostka, którą oznaczono numerem 002. Oczywiście skierowano ją do obsługi linii do Czeremchy, w zamian za wycofywane szynobusy sprowadzane z Niemiec (VT627 i VT628, ale o nich w innym odcinku…). Obecnie spółka „Koleje Mazowieckie -KM” eksploatuje dwie jednostki typu 222M i nie doszły Nas żadne słuchy aby szykowane były dodatkowe zakupy tego typu jednostek spalinowych.
Pomimo udanej eksploatacji na Mazowszu zespoły tego typu – w wersji 222Ma (niewiele różniącej się od tych dla Kolei Mazowieckich) – póki co zamówiło jeszcze tylko województwo podkarpackie. Najpierw w 2017 roku podpisano umowę na dwa takie pojazdy, dostarczone 30 marca 2018 roku. 5 kwietnia zostały zaprezentowane publicznie na stacji Rzeszów Główny. Zostały skierowane na trasy Rzeszów – Stalowa Wola i Rzeszów – Sandomierz. Sprawdziły się na tyle dobrze, że 31 lipca 2019 zamówiono jeszcze dwa takie same. Zostały dostarczone w październiku 2020. Zostały zakupione wraz z ośmioma Impulsami 2 w ramach dofinansowania na powstającą Podkarpacką Kolej Aglomeracyjną.
Newag nadal ma te szynobusy w ofercie. Pojazdy te bronią się przede wszystkim komfortem jazdy podróżnych i ergonomią pracy maszynisty. Na razie jednak nie spływają kolejne zamówienia. Możliwe, że to pokłosie uchylania się producenta od podpisywania umów sprzed 11 lat…
Na koniec dane techniczne „spalinowych Impulsów”, jak czasami określa się te pojazdy:
Typ: 222M/222Ma
Producent: Newag Nowy Sącz
Silniki: MTU Power Pack
Moc znamionowa: 2 x 390 kW
Prędkość konstrukcyjna: 130 km/h
Masa służbowa: 88,5 t
Długość: 44 m
Szerokość: 2,84 m
Wysokość: 3,91 m
Liczba miejsc siedzących:
222M: 126
222Ma: 105+10
Liczba miejsc ogółem: 266-270