GZM: Linia M2

Druga część z serii poświęconej liniom metropolitalnym dotyczyć będzie kolejnej z tzw. „linii szkieletowych”, czyli linii M2.

Poprzednicy – linie 801 i 831

Podobnie jak w przypadku linii M1, linia M2 zastąpiła linie pospieszne, które w tym przypadku nosiły oznaczenie 801 i 831. Obie te linie zapewniały szybkie i bezpośrednie połączenie Katowic, Sosnowca i Dąbrowy Górniczej. Jedyną różnicą w trasie przejazdu były obsługiwane przystanki – linia 801 obsługiwała przystanki Katowice Strefa Kultury NOSPR i Katowice Strefa Kultury, a linia 831 pomijała oba te przystanki.

Częstotliwość kursowania obu linii była dość nieregularna i nieuporządkowana – linia 801 kursowała średnio co pół godziny w godzinach 4-14 w dni robocze, w soboty co godzinę w godzinach 4-15 a później co 2 godziny od 17 do 21, natomiast w niedzielę i święta autobus kursował co 2 godziny.

Linia 831 miała charakter linii szczytowej. Kursowała ona wyłącznie w dni robocze w 6-8 oraz 14-20, z bardzo nieregularną częstotliwością – raz autobus odjeżdżał raz na 10 minut, a raz na kolejny trzeba było czekać 15 minut lub pół godziny.
Obie linie zlikwidowano z dniem 7 maja 2021 roku.

Linie 801, 831 jak i M2 obsługuje PKM Sosnowiec.

8 maja 2021 roku uruchomiono linię M2, która stanowi połączenie obu wyżej opisanych linii. Po przekształceniu linii 801 i 831 w linię M2 uporządkowany został rozkład jazdy, wprowadzono jednolitą trasę przejazdu, a do obsługi linii zadysponowano nowszy tabor (z pewnymi wyjątkami).

Linia kursuje na podstawowej trasie Katowice Piotra Skargi – Dąbrowa Górnicza Gołonóg Zajezdnia, a w godzinach zmian pracowniczych linia dojeżdża także do pobliskiej huty „Katowice”. Podobnie jak w przypadku linii 801 i 831 trasa przejazdu biegnie z centrum Katowic przez drogę ekspresową S86 oraz drogę krajową 94, a linia zjeżdża z trasy dopiero w Dąbrowie Górniczej. Dzięki tak poprowadzonej trasie dojazd z centrum Katowic do centrum Dąbrowy zajmuje rozkładowo 28 minut.
Linia kursuje z różną częstotliwością, w zależności od pory dnia: w dni robocze w godzinach 4-6, 9-13 oraz 17-23 autobusy kursują co pół godziny, natomiast w godzinach 6-9 oraz 13-17 autobusy kursują co 10 minut. W soboty, niedziele i święta autobus odjeżdża co pół godziny w godzinach 7-23, natomiast w porze nocnej (23-7) autobus kursuje co godzinę. Warto dodać, że nocne kursy tej linii zostały skierowane do przystanku Katowice Dworzec, co zapewnia dogodne przesiadki na inne linie nocne.

Podstawowym taborem na linii 801 i 831 były Solarisy Urbino 15, które pochodziły z lat 2006-2011. Po uruchomieniu linii M2 podstawowym taborem na tej linii zostały Mercedesy Conecto G oraz Volvo 7900A Hybrid, które wyprodukowano w 2017 roku. W nocy najczęściej spotkać można Solarisa Urbino 12 IV generacji z napędem spalinowym lub elektrycznym, a także Volvo 7900 Hybrid.

Jak na każdej linii, zdarzają się odstępstwa od wymaganego taboru. Na linii M2 spotkać już można było chyba cały park taborowy z dąbrowskiego oddziału przewoźnika. Na fotografiach uwieczniono takie pojazdy jak: Jelcze M121I3, Solarisy Urbino 15 III generacji czy MAN-y NG313.
Warto też dodać, że obecnie dwie brygady na linii M2 obsługuje podwykonawca – firma „Łach” z Dąbrowy Górniczej. Firma obsługuje te brygady Solarisami Urbino 18 IV generacji o numerach bocznych 006 i 007.

Patrząc z perspektywy czasu, powołanie do życia linii M2 było dobrą zmianą. Usprawniło to szybką komunikację między Zagłębiem Dąbrowskim a stolicą Metropolii, Katowicami.

Dopełnieniem artykułu jest galeria zdjęć, którą stworzyłem razem z panem Łukaszem Naprawcą, któremu dziękuję za możliwość wykorzystania jego zdjęć.

Pasjonat fotografii, lotnictwa i transportu publicznego, który wszystkie te hobby łączy w jedno. Zawodowo pracuję w Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej w Katowicach jako kierowca autobusu. Moją główną dziedziną jest historia i teraźniejszość transportu publicznego w Górnośląsko - Zagłębiowskiej Metropolii.