JELENIA GÓRA: Autosany H9-35 #662 i #669

Dziś przedstawiam dwa ostatnie „psiukacze” jakie jeździły na terenie Jeleniej Góry. Chodzi oczywiście o Autosany H9-35, które to w Jeleniej Górze jeździły z numerami taborowymi 662 i 669.

W Jeleniej Górze Autosanów H9 ogólnie było dużo więcej (choć osobiście z dzieciństwa oprócz tych dwóch pamiętam jedynie wóz #534), ale to za czasów MPK, a potem WPK. Większość z nich trafiła jednak na obsługę Komunikacji Miejskiej w Bolesławcu, która wówczas była pod egidą WPK. Jeszcze w 1990 roku do Bolesławca poszły Autosany #695 i 696. A potem firmy się rozdzieliły.

Autosany #662 i 669 zostały zakupione w roku 1988. Skierowano je do obsługi komunikacji miejskiej w Szklarskiej Porębie. Obsługiwały linię Dworzec Szklarska Poręba Górna – Centrum – Wyciąg na Szrenicę. Linia ta została zlikwidowana w 1991 roku i wówczas oba autobusy wróciły do Jeleniej Góry.

Autobus #662 po zdjęciu ze Szklarskiej Poręby został przemianowany na pojazd obsługi technicznej. Najczęściej obsługa używała go do rozwieszania rozkładów jazdy na przystankach. W roku 1998 jednak został przywrócony do ruchu liniowego. W przednim świetliku umieszczono rolkę z numerami linii i krańcówkami. Kasety z rolkami znalazły się też na boku (z trasą przejazdu) i z tyłu pojazdu (numer linii). To był jedyny znany mi H9-35 mający „filmy”. Najczęściej można go było spotkać na linii 11 (Goduszyńska <-> Wojanów-Bobrów), sporadycznie obsługiwał linię nr 8 (Strzelecka Góra <-> Wojcieszyce) i inne o mniejszym natężeniu pasażerów. Autobus jeździł do 2006 roku, gdy został sprzedany do Rząśnika koło Świerzawy. Jego dalsze losy nie są mi znane.

Autobus #669 po zakończeniu służby u stóp Szrenicy zaczął obsługiwać linię 16 (Wiejska <-> Morcinka), a później – gdy jeżdżąca do tego czasu z Zabobrza linia nr 8 została skrócona do relacji Strzelecka Góra <-> Wojcieszyce – autobus został skierowany do obsługi właśnie tej linii, sporadycznie wyjeżdżając na inne linie (najczęściej 3 lub 11). Gdy wyjeżdżał na „ósemkę” w soboty i niedziele, na jedną parę kursów zmieniał się na linię 18 i robił parę kursów Apteka Pod Koroną – Zachełmie – Apteka Pod Koroną. Pomimo remontów autobus nigdy nie został wyposażony w „filmy”, ale w trakcie jednego z nich został pozbawiony miejsca na boczną tablicę w poszyciu. Ten pojazd również służył do 2006 roku, po czym został sprzedany prywatnemu właścicielowi w Kowarach. Co on z nim zrobił – nie wiadomo.

Oba autobusy oprócz tablic kierunkowych różniły się też wnętrzem. Wóz #669 wyglądał w przybliżeniu jak po wyjeździe z Sanoka, fotele z wozu #662 zostały wymienione na te znane z Jelczy PR110 i M11.

Szkoda, że historia jeleniogórskich „psiukaczy” skończyła się właśnie w ten sposób. Możliwe, że żaden z nich już nie istnieje, a dziś mogłyby mieć już żółte tablice…

Na koniec dane techniczne tych „psiukaczy”:
Producent: Sanocka Fabryka Autobusów „Autosan”
Model: H9-35
Silnik: Andoria 6CT107
Moc maksymalna: 150 KM
Skrzynia biegów: FPS Tczew S5-45
Masa własna: 7,3 t
Masa całkowita: 12,5 t
Długość: 9,31 m
Szerokość: 2,5 m
Wysokość: 2,99 m
Liczba miejsc siedzących: 24
Liczba miejsc ogółem: 70

O autorze

Urodzony w Jeleniej Górze, obecnie mieszkający na Pomorzu. Komunikacją miejską interesuję się od wczesnego dzieciństwa, ale moim "konikiem" są pociągi i mojego autorstwa najczęściej będą artykuły związane z żelaznymi drogami i taborem tam kursującym.