BYDGOSZCZ: Rok od powrotu spółki Mobilis

Rozpoczynamy nowy, 2024 rok, na naszej stronie, gdzie jak doskonale wiecie, zajmujemy się tematami historycznymi w polskim i europejskim transporcie publicznym. Wrócimy dzisiaj do Bydgoszczy, gdzie w końcówce 2023 roku, nie dzieje się zbyt dobrze w komunikacji miejskiej z uwagi na braki kadrowe u komunalnego przewoźnika.

Dokładnie rok temu, czyli 1 stycznia 2023 roku, po 9 latach, do obsługi zadań przewozowych w sieci transportu publicznego zarządzanej przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej powróciła stołeczna firma „Mobilis”. Jednak to nie była pierwsza wizyta tej firmy w bydgoskiej komunikacji. W latach 2008 – 2014 Mobilis obsługiwał kontrakt z ZDMiKP m.in. na linii nr ‘69’ na trasie z os. Błonie do os. Tatrzańskiego. Ciekawym zjawiskiem był, chyba można go tak nazwać, okres przejściowy na samym początku umowy, gdy zadania przewozowe firma obsługiwała Ikarusami 280 (280.70B i 280.70E) oraz niskopodłogowymi Jelczami M181MB odkupionymi od Miejskich Zakładów Komunikacyjnych w Bydgoszczy… „Szary” pasażer nie był w stanie odróżnić obydwóch przewoźników bowiem autobusy zakupione przez firmę „Mobilis” nie różniły się malowaniem czy nr taborowymi od pojazdów z komunalnego MZK. To taka mała sytuacja dezinformacyjna, ale spowodowane to było oczekiwaniem na odbiór zamówionych fabrycznie nowych autobusów Solaris Urbino 18 III generacji. Autobusy wyróżniały się na trasie malowaniem zewnętrznym, bowiem pokryto je kolorem żółtym, jakże odmiennym niż dotychczas stosowane w bydgoskim transporcie autobusowym. W 2014 roku umowa się zakończyła i nie została przedłużona… firma zniknęła z bydgoskiego rynku.

Aż nadeszły czasy „nowego rozdania”, bowiem w 2022 roku firma postanowiła zmierzyć się z innymi konkurentami w przetargu na 9-letnią obsługę aż jedenastu linii autobusowych w Bydgoszczy. Zarządca transportu publicznego wybrał ofertę firmy ‘Mobilis’, która zaoferowała swoje usługi 49 sztukami fabrycznie nowych autobusów Mercedes-Benz Conecto LF oraz Conecto G. 12-metrowych pojazdów modelu Conecto LF przewoźnik zamówił aż 28 sztuk, które oznaczono nr taborowymi od #B201 do #B228, zaś przegubowych, 18-metrowych, autobusów Conecto G przybyło do Bydgoszczy 21 sztuk. Otrzymały one nr taborowe w przedziale numeracyjnym od #B251 do #B271. Jak już wspomniałem, kontrakt firmy z organizatorem transportu publicznego w mieście opiewa na obsługę 11 linii autobusowych. Oto ich krótki spis:

  1. 51 Zbożowy Rynek <-> Czyżkówko
  2. 53 Kapuściska <-> Dworzec Błonie
  3. 55 Morska <-> Skorupki
  4. 56 Glinki BFM <-> BELMA
  5. 58 Zbożowy Rynek <-> Smukała
  6. 62 Garbary <-> BELMA
  7. 67 Rycerska <-> Łęczycka
  8. 69 Błonie <-> Tatrzańskie
  9. 73   Kapuściska <-> Eskulapa
  10. 76 Rondo Toruńskie <-> Łęgnowo
  11. 85 Kapuściska <-> Łęgnowo.

W galerii zdjęć przedstawiam Wam archiwalne fotografie Piotra Tomasika i Krystiana Jacobsona z czasów, gdy w barwach „Mobilisu” kursowały Ikarusy, Jelcze oraz Solarisy, a także współczesne fotografie Jacka Soboty oraz Jakuba Stawowczyka przedstawiające nowoczesne Mercedesy-Benz Conecto.

O autorze

Założyciel strony. Od dziecka pasjonat historii autobusów, tramwajów, trolejbusów czy kolei. Szczególny fan marki Ikarus. W latach 2010-2015 kierowca autobusu w Warszawie, od 2016 roku dyspozytor. Posiadacz kolekcji przedmiotów związanych z historią komunikacji miejskiej.