WARSZAWA: 7 lat temu wyjechały Solarisy Urbino 8,9LE oraz przegubowe Mercedesy Conecto G

Artykuł opublikowany w serwisie Facebook 9 sierpnia 2023

Witam Was bardzo serdecznie w piątym już odcinku mojej twórczości o historii rozwoju firmy komunikacyjnej „Mobilis” z siedzibą w Warszawie, która obecnie na rynku komunikacji miejskiej operuje w takich miastach jak Kraków, Wrocław, Bydgoszcz oraz oczywiście Warszawa. Dzisiaj zajmę się najstarszym oddziałem firmy zlokalizowanym w Warszawie przy ul. Posag 7 Panien w dzielnicy Ursus.

9 sierpnia 2016 roku wystartowały dwa kontrakty w stołecznym oddziale spółki „Mobilis”, gdzie wprowadzono łącznie 108 sztuk fabrycznie nowych autobusów. 54 sztuki autobusów klasy MIDI modelu Urbino 8,9 LE oraz 54 sztuki autobusów przegubowych klasy MEGA modelu Mercedes-Benz Conecto G. Małe „jamniki”, wyprodukowane w Bolechowie, otrzymały nr taborowe w przedziale #9201 – #9254, zaś przegubowe Mercedesy, produkowane w ok. Stambułu w Turcji, oznaczono nr taborowymi #9801 – #9854. Wszystkie przydzielono, do wówczas jedynej już funkcjonującej, bazy przy ul. Posag 7 Panien na terenie dawnej fabryki ciągników rolniczych „Ursus”.

Przez cały dotychczasowy okres obowiązywania umowy z Zarządem Transportu Miejskiego w Warszawie pojazdy te mogliśmy spotkać na wielu zadaniach przewozowych bardzo różnych linii autobusowych jak np.: 107, 108, 109, 114, 121, 127, 133, 167, 171, 177, 180, 185, 190, 196, 201, 203, 204, 206, 207, 208, 209, 211, 225, 227, 234, 239, 256, 305, 318, 323, 332, 333, 334, 502, 503, 517, 521, 525, 710, 724, 741, 742, 809, 815, 817, N02, N42 czy Z14… i zapewne do końca trwania tej umowy spotykamy te pojazdy jeszcze na kilku ciekawych, dotychczas nie obsługiwanych, liniach.

Solarisy Urbino 8,9 LE to niespełna 9-metrowe autobusy z obniżoną podłogą (ang. LE 'low entry’) w części pomiędzy I a II drzwiami oraz niewielkimi stopniami w dalszej części przedziału pasażerskiego. Wyposażone są w dwie pary drzwi wejściowych w układzie 1-20, nowoczesny system informacji pasażerskiej SiMS, monitoring o wysokiej rozdzielczości, klimatyzację przestrzeni dla pasażerów oraz rampę dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. W tych pojazdach zastosowano jednostki napędowe Cummins ISB6.7E6 250B o pojemności 6692 cm3, mocy 250 KM oraz spełniające kryteria normy emisji spalin EURO VI. Silnik zblokowany jest z IV-biegową, automatyczną skrzynią biegów Voith D854.6, która jest całkiem nieźle dostrojona z „sercem” tego małego Solariska III generacji. Autobusy te zakupiono, przede wszystkim, do obsługi linii komunikacyjnych o niskich potokach pasażerskich oraz o obsłudze tras o wysokim stopniu utrudnionych skrętach czy przejazdach. Autobusy te kierowane są w takie miejsca Warszawy, gdzie czasem serce niejednemu staje, gdy zobaczy gdzie ma wjechać autobusem, np. standardowym 12-metrowym.

Conecto G, z tureckiej fabryki takiego giganta jak Mercedes-Benz, to w 100% niskopodłogowa, przegubowa tańsza wersja flagowego modelu Citaro, który możecie spotkać praktycznie w całej Europie… i nie tylko. Niska podłoga zastosowana jest przez całą długość autobusu, bowiem jednostka napędowa zabudowana jest w systemie wieżowym na samym końcu bryły pojazdy. Silnikiem tym jest autorska konstrukcja koncernu oznaczona jako Mercedes-Benz OM470, która generuje moc aż 360 KM przy pojemności rzędu 10677 cm3. Wiadomym jest, że to „serce” autobusu z gwiazdą na masce produkuje dość sporą ilość spalin, ale dzięki układowi oczyszczania spalin, może spełniać bardzo rygorystyczne wymagania normy emisji spalin EURO VI. Jednostka napędowa pracuje wspólnie z VI-biegową, automatyczną skrzynią biegów ZF 6 AP 1700 B EcoLife. W przegubowym Mercedesie zastosowano cztery pary szerokich drzwi wejściowych, otwieranych do wewnątrz z opcją „ciepłego guzika”, w układzie 2-2-2-2. Ponadto zastosowano system informacji pasażerskiej firmy SiMS, monitoring wnętrza wozu oraz na zewnątrz, z możliwością podjerzenia nagranego filmu w trybie „on-line” klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz, podobnie jak Urbino, tapicerkę siedzeń w kolorze czerwonym, zgodnie z wytycznymi Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.

Autobusy te, oprócz zadań liniowych, wykonują jeszcze wiele innej pracy przewozowej np. na liniach specjalnych, liniach pracowniczych oraz podczas wynajmu do obsługi wszelakiej maści imprez i innych zadań zleconych. Obydwa kontrakty obowiązują do końca sierpnia 2024 roku, ale stołeczny Zarząd Transportu Miejskiego już rozpisał przetarg, który umożliwi przedłużenie obecnie obowiązujących umów na użytkowanie obydwóch modeli autobusów. Niedługo poznamy ostateczne rozstrzygnięcie…

Fotografie:
Leszek Peczyński
Aleksander Koch
Piotr Badowski

O autorze

Założyciel strony. Od dziecka pasjonat historii autobusów, tramwajów, trolejbusów czy kolei. Szczególny fan marki Ikarus. W latach 2010-2015 kierowca autobusu w Warszawie, od 2016 roku dyspozytor. Posiadacz kolekcji przedmiotów związanych z historią komunikacji miejskiej.