Witam Państwa w pierwszym artykule ze stolicy Małopolski w 2024 roku, gdzie wspomnimy o dwudziestej piątej rocznicy wprowadzenia remarszrutyzacji linii autobusowych i tramwajowych, które weszła w życie 3 stycznia 1999 (niedziela).
W pierwszej części artykułu przedstawię pokrótce zmiany jakie weszły wtedy w tramwajach i tak:
– częstotliwość linii tramwajowych w dni powszednie co 10/20 minut
– wprowadzenie linii magistralnych, wspomagających i uzupełniających
– korekty tras m.in. 1, 4, 9, 14
– zmiana numerów linii z 25 na 17, 26 na 16, 24 na 23
W przypadku linii tramwajowej „1″ skierowano ją do Wzgórz Krzesławickich na trasie: Salwator – Franciszkańska – Grzegórzecka – Aleja Pokoju – Bieńczycka – Wzgórza Krzesławickie, a z kolei „9” skierowana do Mistrzejowic. W przypadku linii „4” wydłużona została do Wzgórz Krzesławickich, zaś „22” skierowano do Walcowni do nieistniejącej pętli Walcownia. Awansu doczekała się również linia tramwajowa numer „14”, która do stycznia 1999 kursowała na trasie Bronowice – Plac Centralny, a w wyniku reformy skierowana została do Mistrzejowic. Warto wspomnieć o tym, że wraz z wprowadzeniem remarszrutyzacji zniknęły liczne linie wspomagające, które przez długie lata kursowały po krakowskich torach m.in. 40 czy 46
Z kolei w przypadku linii autobusowych tych zmian było sporo więcej, ale jedną z najważniejszych zmian, była likwidacja linii pospiesznych oznaczonych literami na rzecz linii przyspieszonych, które wtedy dostały oznaczenie 5xx. Dodatkowo wprowadzone zostały korekty tras linii autobusowych. Dla przykładu linia „164” została skierowana z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej, gdzie kursowała do września 2023. Innym przykładem zmian było skierowanie linii „114” przez Aleję 29 Listopada, a wcześniej linia ta kursowała przez Prądnicka, ale ten rejon otrzymał linię „164”. Nadmienię o tym, że przeprowadzone zmiany wprowadzone zostały na podstawie wielkich badań potoków frekwencji pasażerskiej, które prowadzone były w drugiej połowie lat 90.
W tym miejscu tyle z mojej strony i zapraszam do dyskusji na temat reformy transportu sprzed ćwierć wieku.