Linia kolejowa nr 7

W tym artykule chciałbym przedstawić kolejną linię kolejową zaczynającą się w Warszawie. Tym razem chodzi o Kolej Nadwiślańską, czyli Linię Kolejową nr 7 z Warszawy przez Pilawę, Dęblin, Lublin, Świdnik i Chełm do Dorohuska. Ostatnia stacja stanowi przejście graniczne dla pociągów pasażerskich i towarowych z Ukrainą.
Linia kolejowa została otwarta w 1877 roku jako szerokotorowa (rozstaw szyn 1524 mm), co na terenie Zaboru Rosyjskiego było normą (wyjątkiem była tylko Kolej Warszawsko – Wiedeńska budowana od początku jako normalnotorowa). Jednak podczas I Wojny Światowej przekuto ją na normalnotorową, a w grudniu 1936 roku zelektryfikowano jej pierwszy odcinek (Warszawa – Otwock). Większość linii od czasów carskich miała dwa tory, jedynie między Otwockiem a Pilawą dzisiejsza „siódemka” była jednotorowa.

Po II Wojnie Światowej odbudowano trakcję elektryczną do Otwocka, a następnie elektryfikowano kolejne odcinki:

  • na początku 1958 roku elektryfikacja sięgnęła stacji Pilawa
  • 10 lat później pociągi elektryczne mogły dojeżdżać już do Lublina
  • jednak do Świdnika trakcja elektryczna dotarła dopiero w grudniu 1981 roku
  • jeszcze przed końcem 1983 roku pociągi elektryczne mogły już docierać do Chełma
  • natomiast w kwietniu 1984 roku druty wisiały już w Dorohusku.

Modernizacja odcinka Pilawa – Lublin całkowicie wyeliminowała pociągi z ruchu na tym odcinku w latach 2017 – 2019. Gdy już otwarto ten odcinek, zamknięto drugi – z Otwocka do Pilawy. To zamknięcie miało miejsce w latach 2019 – 2020, a otwarto go już jako dwutorowy, co zdecydowanie zwiększyło przepustowość. Obecnie z powodu budowy przystanku Warszawa Grochów linia jest zamknięta dla ruchu pasażerskiego od Warszawy Wschodniej do Warszawy Wawer.

Celnicy w Dorohusku nazywają jeden z pociągów międzynarodowych kursujących przez tę stację „Przemytnikiem”. Chodzi o nocny pociąg Warszawa – Kijów, w którym w przeszłości znajdowano duże ilości kontrabandy.

Na koniec nieco danych o tej linii:

Oznaczenie w tabeli D29: 7
Zarządca: PKP Polskie Linie Kolejowe
Długość: 267,471 km
Rozstaw szyn: 1435 mm
Sieć trakcyjna: 3 kV DC
Prędkość maksymalna: 160 km/h

O autorze

Urodzony w Jeleniej Górze, obecnie mieszkający na Pomorzu. Komunikacją miejską interesuję się od wczesnego dzieciństwa, ale moim "konikiem" są pociągi i mojego autorstwa najczęściej będą artykuły związane z żelaznymi drogami i taborem tam kursującym.