Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej od ponad dwóch dekad sukcesywnie wymienia swoja flotę autobusów komunikacji miejskiej. Kultowych Ikarusów oraz Jelczy nadszedł, jakiś czas temu, ostateczny kres, a w ich zamian pojawiły się nowoczesne i niskopodłogowe pojazdy przyjazne matkom z dziećmi czy osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Proces ten rozpoczął się nieśmiało już pod koniec lat 90tych, zaledwie trzy lata od ostatniej dostawy wysokopodłogowych węgierskich pojazdów.
W 2008 roku, a dokładnie 15 lat temu, do zajezdni przy ul. Długiej 50 w stolicy Podbeskidzia przyjechało 10 sztuk fabrycznie nowych, 12-metrowych, niskopodłogowych i klimatyzowanych autobusów marki Mercedes-Benz O530 Citaro. Pojazdy oznaczono numerami taborowymi z przedziału od #119 do #128. Najnowsze Citaro szybko „uzbrojono” we wszystkie odpowiednie naklejki z herbem miasta, oznaczenia taborowe oraz inne niezbędne informacje do prawidłowego wykonywania przewozów w komunikacji miejskiej miasta Bielska-Białej. Autobusy te najczęściej można było i co ciekawe, można nadal spotkać, na takich liniach jak:
– „1” z Cygańskiego Lasu do os. Beskidzkiego,
– „2” z Mikuszowic ‘Stalownika’ do os. Kopernika,
– „7” z Kamienicy do Wapienicy Dzwonkowej,
– „8” z Warszawskiej Dworzec do Szyndzielni,
– ”11” z Warszawskiej Dworzec do Straconki,
– ”13” z Hałcnowa Kościoła do Krzemionek Witosa,
– ”15” z os. Langiewicza do os. Polskich Skrzydeł,
– ”16” z Warszawskiej Dworca do Wapienicy Zapory,
– ”20” z os. Złote Łany do Wapienicy,
– ”21” z os. Langiewicza do os. Polskich Skrzydeł /zlikwidowana/,
– ”23” ze Szpitala Wojewódzkiego do os. Langiewicza,
– ”24” z Starego Bielska do Mikuszowic Błoń,
– ”28” z os. Karpackiego do os. Wojska Polskiego,
– ”30” z CH Sarni Stok do os. Karpackiego,
– ”32” z Hałcnowa Kościoła do os. Karpackiego,
– ”33” z Mazańcowic do Warszawskiej Dworca,
– ”35L/35P” okrężna z Warszawskiej Dworzec do Lipnika,
– ”57” z Bystrej Leśniczówki do Warszawskiej Dworzec.
Mercedesy te bardzo szybko wkomponowały się w tkankę miasta oraz w świadomość pasażerów i przez 15 lat kursowania na liniach przewiozły miliony bielszczan oraz przyjezdnych. Na szczęście, wg relacji ustnych zaprzyjaźnionych bielskich kierowców oraz pasjonatów, te 12-metrowe pojazdy spod znaku „gwiazdy” nie notowały jakiś spektakularnych problemów eksploatacyjnych oraz trudności w obsłudze technicznej awarii. Serwis Mercedesa trzyma wysoki poziom oraz wysoką dostępność działania w razie potrzeby naprawiania autobusów.
Dane techniczne:
producent: Mercedes-Benz
model: O530 Citaro A30
rok produkcji: 2008
silnik: Mercedes-Benz OM926LA [926.939]
moc silnika: 286 KM
pojemność silnika: 7201 cm3
norma emisji spalin: EURO 4
skrzynia biegów: VI-biegowa, automatyczna
model skrzyni biegów: ZF 6HP502
ilość drzwi: 3
układ drzwi: 2-2-2
klimatyzacja: tak
rampa dla niepełnosprawnych: tak
ilość miejsc siedzących: 29
ilość miejsc siedzących /łącznie/: 106
Zapraszam bardzo serdecznie Was do zapoznania się z galerią zdjęć autorstwa Sebastiana Kufla oraz Grzegorza Macury.