NOWY SĄCZ: „Wymiana MAN-ów, cz. 1”, czyli 5 rocznica ostatniego kursu MAN-a NL222

W dniu 7 marca 2019 roku pożegnano ostatniego MANA NL222 w MPK Nowy Sącz. Autobusy te wyjechały na ulicę w liczbie 6 sztuk w 1998 roku, razem z dziewięcioma Jelczami 120MM/2. Otrzymały one numery taborowe #111-#116

Pojawienie się tych MAN-ów wywołało duże poruszenie na ulicach Nowego Sącza – zarówno dla pasażerów jak i kierowców MPK. Były to pierwsze niskopodłogowe autobusy w mieście! Oprócz tego, razem ze wspomnianymi Jelczami, były to jedyne autobusy z automatyczną skrzynią biegów. Wcześniej MPK posiadało Scanie CR112, które przez krótki czas zazębiły się z MAN-ami i Jelczami jednak tak było przez zaledwie przez niecały rok. Były to też pierwsze autobusy w nowym, żółtym malowaniu. Nawet Jelcze 120MM/2, które dotarły w tym samym czasie otrzymały malowanie kremowo-czerwone.

Początkowo MAN-y NL222 przez wiele lat obsługiwały najbardziej oblegane miejskie linie, czyli 7 i 23. Spotkanie tych autobusów na innych liniach graniczyło wręcz z cudem. Tak więc przez długi czas wyłącznie dla pasażerów tych linii było dane korzystać z niskopodłogowych autobusów, przy czym nie na wszystkich kursach. W rozkładach jazdy były wyraźnie oznaczone kursy wykonywane przez autobus niskopodłogowy.  

W międzyczasie autobusy te nie przechodziły napraw głównych co w połączeniu z bardzo dużą eksploatacją na głównych liniach komunikacji miejskiej doprowadziło do mocnego wyeksploatowania tych pojazdów. Warto dodać, że w tamtym czasie w przebiegu linii 7 i 23 znajdowały się jedne z najgorszych jakościowo ulic w Nowym Sączu, jak np. ul. Królowej Jadwigi co też mogło mieć wpływ na szybsze zużycie tych MAN-ów. Z większych napraw należy przypomnieć zmianę malowania i przy tej okazji zostały odświeżone blacharsko. Również w międzyczasie wymieniono tablice kierunkowe z klapkowych na diodowe.

Początek końca tych legendarnych autobusów to końcówka roku 2014, kiedy to ze względu na zły stan techniczny został wycofany #116. Później kolejno były kasowane:
#114 – luty 2015
#115 – kwiecień 2015
#112 – maj 2015
#111 – maj 2017

Ostatnim egzemplarzem był #113 – zakończył on swoją karierę liniową zakończył swój żywot kursem linii 11 (17.20 z Przysietnicy do Nowego Sącza) w dniu 7 marca 2019, czyli dokładnie dzień przed debiutem MAN-ów Lion’s City.

W jutrzejszym artykule, redaktor Dawid Pszonak przybliży charakterystykę „nowych MAN-ów”, które wręcz idealnie – dzień po dniu – zastąpiły „stare MAN-y”.

Dane techniczne:
MAN NL222
Silnik: MAN D0826LUH12
Skrzynia biegów: ZF 5HP500
Moc silnika: 220 Km
Pojemność silnika: 6871 cm3
Ilość miejsc siedzących/ogółem: 32/99