ŁÓDŹ: Linia 50

Kolejny miesiąc przybliżania historii łódzkiej komunikacji rozpocznie linia 50, która jest stosunkowo młoda, bo w połowie 2026 roku osiągnie okrągłe 30 lat funkcjonowania.

Powstanie linii autobusowej numer 50 datowane jest na 24.07.1996 roku i miało związek z likwidacją trasy tramwajowej na ulicy Rudzkiej.

Zaczynała z pętli Gadka Stara położonej przy granicy administracyjnej miasta Łodzi, nieopodal DK91 tuż przy Cmentarzu Rzymskokatolickim św. Maksymiliana Kolbe (Gadka Stara), dalej ulicą Rudzką w śladzie linii tramwajowej do ulicy Pabianickiej, skąd kierowała się na północny-wschód w rejon Ronda Lotników Lwowskich gdzie kończyła swój bieg.

W roku 1997 na czas robót drogowych w ulicy Pabianickiej, linia 50 została skierowana do tymczasowej krańcówki przy ulicy Czerwonej.

Duża zmiana trasy linii 50 nastąpiła wraz z zakrojoną na szeroką skalę reorganizacja całego układu komunikacjnego, jaki miał miejsce w styczniu 2001 roku. Wtedy też pięćdziesiątka została skierowana z Gadki Starej przez Pabianicką, Politechniki, Żeromskiego, Kopernika na pętle przy Dworcu Łódź Kaliska.

W czerwcu 2010 roku linia 50 została wydłużona do Rzgowa, natomiast wariant to Gadki Starej został oznaczony literą A.

W 2017 roku linię 50 dopadła kolejna wielka reorganizacja tras. Linia 50 zostala skrócona do Placu Niepodległości i tak linia 50A kursowała do Gadki Starej, 50B kursowała do Rzgowa, natomiast linia 50C dojeżdżała do Centrum Targowego Ptak Outlet.

Aktualnie linia 50 kursuje w dwóch wariantach A i B z częstotliwością 30 min w szczycie porannym i popołudniowym i jednego kursu co godzinę po za szczytami w dni robocze. Natomiast w weekend wypada jeden kurs średnio co godzinę. Ma to związek z tym, iż aktualnie linia ta dojeżdża do Rzgowa i do CT PTAK MANDORIA, więc koszta funkcjonowania linii na terenie Rzgowa i okolicy pokrywane są z budżetu tej gminy, a to wpływa na wspomniana liczbę kursów.

Z ciekawostek, w sierpniu 2020 roku na ulicy Łódzkiej w rejonie mostu nad rzeką Ner ustawiono wagon Konstal 805Na o numerze bocznym 3459 oznaczony tablicami lini 42. Ma on pełnić funkcję izby muzealnej właśnie dla upamiętnienia zlikwidowanej linii w roku 1993.

Czas przejazdu dla jednego kursu to średnio 30 minut, a dystans jaki pokonuje w tym czasie to 12 kilometrów.

O autorze

Łodzianin z krwi i kości. Od najmłodszych lat pasjonat komunikacji miejskiej z Łodzi i nie tylko. Od 2020 kierowca w łódzkim MPK. W czasie wolnym kolekcjoner różnego rodzaju gadżetów komunikacjnych, modeli. W swoich wpisach będę przybliżał funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Aglomeracji Łódzkiej.