Historia komunikacji w Rzeszowie, odc. 11
Początkiem grudnia 2024 roku w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Rzeszowie praktycznie jednocześnie pojawiły się dwa elektrobusy. Pierwszy z nich pojawił się na zajezdni 5 grudnia, po uzbrojeniu w kasowniki dwa dni później Solaris Urbino 12 IV Fl Electric zadebiutował na linii 7. W odróżnieniu od eksploatowanych przez przewoźnika od 2019 SU 12 IV Electric (#100-109) elektryczny jamnik miał mniejszą pojemność pasażerską – 45 osób. Mniejsza pojemność pasażerska spowodowana jest bateriami o dużej pojemności( dużo większa waga pojazdu, która przekłada się na mniejszą liczbę pasażerów) ale dużo większy zasięg (ok 300 km). W odróżnieniu od swoich starszych braci w testowym modelu zastosowano silnik centralny. Autobus można było spotkać na liniach o mniejszym natężeniu pasażerów czyli 7, 9, 22, 23, 24, 26, 30, 35, 44. Najczęściej jednak pojawiał się na 7 i 9. Odmienne malowanie oraz zupełnie inny środek sprawiający że pasażerowie czuli się jak w domu, przypadł wszystkim do gustu. Kierowcy jak i pasażerowie bardzo chwalili autobus za komfort jazdy.
9 grudnia na zajezdnię dotarł drugi testowy elektryk – King Long SmartCity PEV 6. Najmniejszy z gamy King Longa autobus miał 22 miejsca z czego 12 siedzących i jak podawał producent był w stanie przejechać do 200km na jednym ładowaniu. Z punktu widzenia kierowcy największym plusem małego elektryka była oddzielna kabina wygodny fotel z funkcją grzania i wentylowania oraz oprócz lusterek także kamery. Podczas oficjalnej konferencji 10 grudnia oba autobusy zostały zaprezentowane obok wspomnianego już Irizara. 11 grudnia sześciometrowy elektryczny chiński autobus zadebiutował na specjalnie utworzonej dla niego linii. Linia 50 licząca łącznie z przystankiem początkowym i końcowym tylko cztery przystanki połączyła dworzec lokalny z dworcem głównym PKP. Linia funkcjonowała od 11 grudnia 2024 do 2 stycznia 2025, przez cały tydzień wykonując 76 kursów, po 38 z każdego z dworców w takcie co 30 minut. Trasa przejazdu wygadała następująco:
Dworzec PKP- Piłsudskiego Urząd Wojewódzki- Piłsudskiego Urząd Marszałkowski – Dworzec Lokalny,
Dworzec Lokalny – Piłsudskiego Urząd Marszałkowski – Piłsudskiego Urząd Wojewódzki- Dworzec PKP. Pierwszy raz w historii jedna linia obsługiwała jednocześnie przystanki na Piłsudskiego UW i Piłsudskiego UM. Utworzenie linii miało na celu sprawdzenie zainteresowania połączeniem między dwoma dworcami. Wraz z likwidacją linii 50 zakończono testy obu autobusów. Miałem okazję poprowadzić testowane autobusy i chętnie bym zasiadł jeszcze za ich sterami. Testowane autobusy tak jak wcześniej Irizar wzbudzały duże zainteresowanie, zwłaszcza King Long, często ludzie fotografowali go albo wsiadali tylko po to żeby przejechać z ciekawości chociaż jeden przystanek.
Zapraszam do obejrzenia prezentacji Kinglonga
Do obejrzenia trasy przejazdu linii 50
Solaris