Linia M18 to jedna z pierwszych uruchomionych metrolinii – rozpoczęła ona kursowanie 8
maja 2021 roku, zastępując na swojej trasie zawieszoną linię E-2, która miała ten sam cel –
stworzyć szybkie połączenie Tychów z Gliwicami.
Linia ta – podobnie jak większość linii obsługujących przystanki w centrum Gliwic – w ciągu 3
lat swojego kursowania przeszła już jedną zmianę trasy, która wiązała się z otwarciem
gliwickiego centrum przesiadkowego w grudniu 2022 roku. Przed otwarciem tego dużego
dworca autobusowego linia kursowała w relacji Tychy Osiedle Z1 – Gliwice Plac Piastów, a po
otwarciu centrum przesiadkowego została skierowana właśnie tam.
Linia rozpoczyna swój bieg w Tychach, gdzie obsługuje wybrane przystanki w centrum miasta
(m.in. Hotelowiec czy dworzec PKP) oraz przystanek Wilkowyje Gospoda. Następnie autobus
kieruje się DK44 do Mikołowa, gdzie obsługuje przystanki w centrum miasta (m.in. Plac
Synagogi, dworzec autobusowy) oraz w dzielnicach: Reta, Śmiłowice, Wygoda i Borowa Wieś.
Po wyjechaniu z Mikołowa autobus zatrzymuje się jeszcze na dwóch przystankach w gminie
Gierałtowice, a są to: Paniówki Skrzyżowanie oraz Przyszowice Skrzyżowanie. Kolejne
przystanki tej linii zlokalizowane są w Gliwicach, w okolicach Areny Gliwice, Politechniki
Śląskiej i dworca PKP. Autobus kończy swój bieg na gliwickim centrum przesiadkowym. Z
Gliwic do Tychów autobus porusza się tą samą trasą, a czas przejazdu w pełnej relacji wynosi
planowo niespełna 90 minut.
Autobusy kursują cały tydzień niemal przez całą dobę. W dni robocze autobusy kursują w
godzinach 3-24 – autobus odjeżdża co godzinę w godzinach 3-4, 8-12 – 17-24, a w
pozostałych porach autobus odjeżdża co pół godziny. W soboty, niedziele i święta autobusy
odjeżdżają co godzinę przez cały dzień kursowania, tj. w godzinach 4-24.
Linię w całości obsługuje PKM Tychy, który na tę linię dysponuje z reguły nowsze pojazdy –
spotkać tutaj można gazowe pojazdy marki Autosan, MAN czy też Solaris, a także najnowsze
nabytki PKM, czyli Solarisy Urbino 12 IV generacji zasilane olejem napędowym. Na linii
spotkamy zarówno autobusy o standardowej długości (12m) jak i pojazdy przegubowe.
W ramach ciekawostki warto dodać, że po otwarciu gliwickiego centrum przesiadkowego
autobusy kursowały przez ul. Piwną w Gliwicach, na której to znajduje się wiadukt kolejowy.
Jest on zbyt niski, by mógł tamtędy przejechać autobus napędzany CNG, w związku z czym
przez pewien okres na tej linii pojawiały się wyłącznie pojazdy napędzane olejem
napędowym – były to Solarisy Urbino 12 i 18 wyprodukowane w latach 2007-2008. Autobusy
napędzane CNG zaczęły ponownie kursować na tej linii dopiero po przetrasowaniu jej przez
ulicę Bohaterów Getta Warszawskiego.