WARSZAWA: Likwidacja literowych linii pośpiesznych – 30 rocznica

Dziś zajmiemy się historią kilku linii autobusowych, a dokładnie rzecz ujmując ostatnich czterech linii pośpiesznych, które kursowały po Warszawie. Będziemy omawiać linie B, C, J, oraz K.

Linie przeszły do historii w dniu pierwszego października 1993 roku, czyli to już 30 lat temu. Każda z nich tak naprawdę jeździ do dziś pod postacią linii przyśpieszonych, ale niestety w większości przypadków na zmodyfikowanych trasach trochę różniących się od pierwotnych.

Linia B przekształciła się w linię 522, kiedyś kursująca z pętli na ulicy Redutowej do Wilanowa, a obecna linia 522 jeździ z Miasteczka Wilanów do Dworca Centralnego. Linie B obsługiwały zajezdnie Redutowa i Chełmska, a poniżej możecie przeczytać obecną trasę linii 522:
DWORZEC CENTRALNY – Emilii Plater – Aleje Jerozolimskie (powrót: Aleje Jerozolimskie – aleja Jana Pawła II – DWORZEC CENTRALNY.) – Marszałkowska – plac Konstytucji – Waryńskiego – Goworka – Spacerowa – Belwederska – Sobieskiego (powrót: Sobieskiego – Dolna – Puławska – Waryńskiego) – aleja Rzeczypospolitej – BRANICKIEGO (powrót: BRANICKIEGO – Branickiego – Sarmacka (zawrotka) – Branickiego – aleja Rzeczypospolitej).

Linia C przekształciła się w linie 521 i to na tej linii zaszły najmniejsze zmiany. W dalszym ciągu łączy Falenicę ze Szczęśliwcami z wariantowymi kursami do Wiatracznej. Linia C była obsługiwana przez zajezdnie Ostrobramska i Kleszczowa, a poniżej przedstawiam obecną trasę 521:
(Niektóre kursy: SZCZĘŚLIWICE – Dickensa – Białobrzeska (powrót: Białobrzeska – Opaczewska – Szczęśliwicka – SZCZĘŚLIWICE.) – Bitwy Warszawskiej 1920 r. – Grójecka – plac Narutowicza – Grójecka – plac Zawiszy – Aleje Jerozolimskie – most i aleja Poniatowskiego – aleja Waszyngtona – Grochowska – Płowiecka – Błękitna – Widoczna (powrót: Widoczna – Płowiecka) – Patriotów – Bysławska – FALENICA.

Linia J przekształciła się w linie 520 i w dawnych czasach przemierzała cała Warszawę z Chomiczówki na Marysin, a obecnie z Marysina na Plac Bankowy. Linia J była obsługiwana przez zajezdnie Inflancka i Ostrobramska. Obecna trasa 520:
PLAC BANKOWY – Marszałkowska (powrót: Marszałkowska – PLAC BANKOWY – [bez pasażerów: aleja Solidarności – zawrotka za Muzeum Niepodległości – aleja Solidarności] – PLAC BANKOWY.) – plac Konstytucji – Waryńskiego – aleja Armii Ludowej – most Łazienkowski – aleja Stanów Zjednoczonych – Ostrobramska – Marsa – Okularowa – Stepowa – Korkowa – MARYSIN.

Linia K przekształciła się w linie 523 i kiedyś łączyła Olszynkę Grochowską, ze Starym Bemowem. Ta linia pośpieszna do dnia dzisiejszego niezmiennie łączy oba te krańce. Linia K była obsługiwana przez zakłady Redutowa i Ostrobramska. Obecna trasa 523:
STARE BEMOWO – Radiowa – Powstańców Śląskich – Górczewska – aleja Prymasa Tysiąclecia – Kasprzaka – Grabowska (zawrotka) – Kasprzaka – aleja Prymasa Tysiąclecia (powrót: aleja Prymasa Tysiąclecia – Kasprzaka – Bema (zawrotka) – Kasprzaka – aleja Prymasa Tysiąclecia) – Aleje Jerozolimskie – Grzymały-Sokołowskiego – Kopińska – Wawelska – aleja Armii Ludowej – most Łazienkowski – aleja Stanów Zjednoczonych – Zakole – Wiatraczna (powrót: Wiatraczna – aleja Stanów Zjednoczonych) – Szaserów – Chłopickiego – PKP OLSZYNKA GROCHOWSKA.

Wszystkie cztery linie pośpieszne powstały w latach 50 i 60 ubiegłego wieku i właśnie istniały w Warszawie do tak naprawdę ostatniego dnia września. Założeniem linii pośpiesznych było szybkie połączenie najważniejszych punktów przesiadkowych w mieście i bardzo ograniczona ilość przystanków. Przy takim założeniu literówki jeździły niezmiennie do początku lat 90 ubiegłego wieku, a w ostatnich latach istnienia zatraciły swój charakter poprzez dokładanie coraz to większej ilości przystanków na wnioski pasażerów. W załączonych zdjęciach możecie zobaczyć, jak wyglądały tablice z literówkami oraz autobusy je obsługujące.

Artykuł powstał na bazie wiedzy, która zawarta jest na stronie Trasbus, a zdjęcia do artykułu jak zawsze udostępnili nam niezawodni koledzy:
Marcin Stiasny
Oskar Burda
Piotr Nodzykowski
Sławomir Moczulski