ŁÓDŹ: Linia 95

Koniec wakacji już za pasem, a ja biorę się za przedstawienie Wam linii której aktualnie nie ma już w siatce linii autobusowych łódzkiego MPK, a mianowicie jest nią linia 95.

Swoje powstanie linia 95 zawdzięcza likwidacji pośpiesznej linii A na początku listopada 1994 roku. Swój bieg rozpoczynała na pętli przy Felińskiego na osiedlu Dąbrowa, skąd ulicami Broniewskiego, Kilińskiego, Dąbrowskiego, okolice łódzkiego Górniaka, łódzkiej Katedry przy Piotrkowskiej i dalej Kościuszki, Zachodnią, Bałucki Rynek do pętli przy Łagiewnickiej. Taki stan rzeczy trwał do wakacji 1996 roku, wraz z likwidacją pętli na Felińskiego, linia 95 została skierowana na pętle Dąbrową zlokalizowaną pod wiaduktem.

Przez następne lata linia ta kursowała bez większych zmina, na początku września 2003 roku uległa zmianie wyłącznie nazwa pętli z Łagiewnickiej na Rondo Powstańców 1863 roku.

Wraz z budową fabryki Dell na łódzkim Olechowie od 2007 linia 95 została skrócona w relacji Plac Niepodległości przez osiedle Dąbrowa, ulicą Dąbrowskiego, Tomaszowska, aleją Ofiar Terroryzmu 11 Września do nowo powstałej pętli w rejonie wspomnianej fabryki.

W międzyczasie w 2008 roku powstał wariant 95A kursujący z Placu Niepodległości przez obszar przemysłowy Dąbrowy zlokalizowany przy obecnej Ossendowskiego (dawna Wedmanowej), z małą korektą w 2016 przez ulicę Śląska i Niższą

W 2017 słynna już we wcześniejszych wpisach Reforma Komunikacji Miejskiej w Łodzi, wprowadziła dość dużą zmianę dla linii 95, którą skierowano na trasę z Dworca Łódź Chojny, ulicą Rzgowska, Sternfelda, św. Wojciecha, Kosynierów Gdyńskich, Ustronna, Ekonomiczna, Starorudzka, Pabianicka do pętli Chocianowice Ikea
Utworzono dwa warianty A, opisany powyżej, natomiast wariant B kursowała przez ulicę Rudzką, Przestrzenną, Graniczna, w rejon zakładu SAPA i dalej ulicą Siostrzaną, Ustronna w kierunku Dworca Łódź Chojny

W 2018 linia 75 została skierowana do pętli Chocianowice Ikea co spowodowało likwidację linii 95. Do dnia dzisiejszego nie podjęto decyzji co do przywrócenia linii

W latach swojej świetności na swojej podstawowej trasie linia ta kursowała z częstotliwością nawet co 7 min w szczycie i 15-20 minut po za nim. Natomiast w weekend 95 pojawiało się co 15 min.
Trasę z Dąbrowy na Warszawską pokonywało w 41 minut.

Kto wie może za jakiś czas linia 95 wróci do łask, tak jak stało się z linią 67 czy 88 które po chwili zawieszenia wróciły w nowych odsłonach. Dziękuję bardzo za poświęcony czas i zapraszam na następne artykuły.

O autorze

Łodzianin z krwi i kości. Od najmłodszych lat pasjonat komunikacji miejskiej z Łodzi i nie tylko. Od 2020 kierowca w łódzkim MPK. W czasie wolnym kolekcjoner różnego rodzaju gadżetów komunikacjnych, modeli. W swoich wpisach będę przybliżał funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Aglomeracji Łódzkiej.