Komunikacja miejska na Alasce – część I – Anchorage

Tegoroczny urlop spędziłem na odległej Alasce. Poza podziwianiem przyrody i odpoczynkiem znalazłem też chwilę na przyjrzenie się komunikacji miejskiej w dwóch większych miastach stanu – Anchorage oraz Fairbanks.

Ogólne informacje o Anchorage

Anchorage to największe miasto stanu Alaska. Jak podaje Wikipedia, miasto zamieszkuje niespełna 280 000 osób.

Za komunikację miejską w Anchorage odpowiada spółka ‘People Mover’, która zarządzana jest przez miasto Anchorage. Jest ona odpowiedzialna zarówno za organizację komunikacji miejskiej, jak i za realizowanie przewozu na liniach autobusowych.

Schemat kursowania linii autobusowych w Anchorage

W Anchorage kursuje 14 linii autobusowych. Są to linie: 10, 11, 20, 25, 30, 31, 35, 40, 41, 51, 55, 65, 85 oraz 92. Są one podzielone na kategorie, gdzie każda kategoria ma odmienne zadania przewozowe.

Pierwszą kategorią są tzw. ‘Frequent Routes’, czyli linie kursujące z dużą częstotliwością po najważniejszych punktach miasta. Są to linie: 10, 20, 30 i 40.

Kolejna kategoria to tzw. ‘Neighborhood Routes’, czyli linie łączące mniejsze osiedla i peryferie miasta z poszczególnymi punktami przesiadkowymi, w których można przesiąść się na inne linie. Linie oznaczone tym kolorem noszą numery: 11, 31, 41 i 51. Linia 11 kursuje co godzinę, natomiast pozostałe linie z tej kategorii odjeżdżają z przystanku co pół godziny.

Trzecia kategoria to tzw. ‘Standard Routes’, czyli po prostu zwykłe linie autobusowe. Do tej kategorii zaliczają się linie: 25, 35, 55, 65 i 85. Linie te kursują z różną częstotliwością – linia 25 kursuje co 15-30 minut, linie 35, 55 i 65 co 30 minut, a linia 85 co 30-60 minut, w zależności od pory dnia.

Ostatnia kategoria to tzw. ‘Commuter Service’, w której znajduje się linia 92. Jest to jedyna linia w sieci komunikacji miejskiej miasta Anchorage, która wyjeżdża poza granice miasta – dojeżdża ona do miasteczka Eagle River. Linia ta ma charakter pospieszny, gdyż w Anchorage obsługuje wybrane przystanki, a później kieruje się do Eagle River przez drogę Glenn Highway. Autobus na tej linii kursuje wyłącznie w godzinach szczytu komunikacyjnego.

System centrów przesiadkowych

Anchorage dysponuje trzema centrami przesiadkowymi. Najważniejsze z nich to Downtown Transit Center, które znajduje się w centrum miasta. Można tam wsiąść do autobusów większości linii autobusowych kursujących w Anchorage.

W południowej części miasta znajduje się Dimond Transit Center, które oferuje przesiadki między liniami 35, 55, 65 i 85.

We wschodniej części miasta znajduje się Muldoon Transit Hub, w którym można przesiadać się na linie: 10, 25, 30, 31 i 51.

Tabor autobusowy obsługujący linie komunikacyjne

Przewoźnik realizujący przewozy w Anchorage – People Mover – posiada w swoim parku taborowym 61 autobusów marki New Flyer. Autobusy noszą numery taborowe w przedziale 60250 – 60313. Poszczególne serie autobusowe zostały dostarczone do przewoźnika w latach 2008, 2010, 2011, 2013 i 2022. Zdecydowana większość autobusów posiada klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz znane z Europy udogodnienia dla pasażerów, takie jak niska podłoga czy miejsce przeznaczone dla wózka inwalidzkiego.

Funkcjonowanie komunikacji miejskiej w weekendy i święta

W weekendy i święta komunikacja miejska kursuje rzadziej. Linie 10, 20, 25, 30, 31, 35, 40 i 51 kursują co pół godziny, linie 11, 41, 55, 65 i 85 kursują średnio co godzinę, natomiast linia 92 nie kursuje.

Taryfa biletowa i zasady funkcjonowania

W Anchorage można zaopatrzyć się w parę typów biletów. Najtańszą opcją jest bilet jednoprzejazdowy, który kosztuje 2$. Poza nim można kupić też bilety długookresowe na okres jednego dnia (5$), jednego tygodnia (26$), 30 dni (60$) lub roku (660$). Bilety ulgowe na każdy okres kosztują połowę ceny biletu normalnego. Bilety ulgowe przysługują osobom, które ukończyły 60. rok życia, dzieciom w wieku 5-18 lat, posiadaczom kart Medicare oraz weteranom wojskowym. Bilety można kupić u kierowcy, za pośrednictwem aplikacji w telefonie lub w wybranych punktach sprzedaży na terenie miasta.

W Anchorage wszystkie przystanki mają status „na żądanie”. Chcąc wsiąść do autobusu, należy z odpowiednim wyprzedzeniem poinformować prowadzącego pojazd o tym fakcie. Jeśli chodzi o wysiadanie, należy pociągnąć sznur wiszący przy szybie, aby uruchomić sygnał STOP. Do autobusu wsiada się pierwszymi drzwiami, okazując kierowcy ważny bilet na przejazd, a wysiada się drugimi drzwiami – autobusy w Anchorage są dwudrzwiowe.

Anchorrides

Miasto Anchorage ma też w swojej ofercie usługę zamówienia małego busa dla osób starszych lub z niepełnosprawnością. Taki pojazd może dowieźć chętnych do konkretnego miejsca, na przykład do szpitala czy na zakupy. Warto dodać, że takie przejazdy finansuje miasto.

Podsumowaniem mojego obszernego artykułu jest galeria zdjęć, do obejrzenia której serdecznie zapraszam.

Pasjonat fotografii, lotnictwa i transportu publicznego, który wszystkie te hobby łączy w jedno. Zawodowo pracuję w Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej w Katowicach jako kierowca autobusu. Moją główną dziedziną jest historia i teraźniejszość transportu publicznego w Górnośląsko - Zagłębiowskiej Metropolii.