Tabor oraz obsługiwane linie MZK Nysa

W kolejnym moim artykule znajdzie się temat taboru oraz obsługiwanych linii przez MZK Nysa.
Tabor składa się z 40 pojazdów. Można go podzielić na autobusy miejskie, które obsługują komunikację miejską w Nysie oraz na busy oraz autobusy turystyczne. Te drugie obsługują przewozy szkole oraz przewóz osób niepełnosprawnych.


Jeżeli chodzi o tabor miejskich autobusów to składa się on z trzech marek: Autosan, SOR oraz Solbus. Jako ciekawostkę dodam, że wszystkie autobusy stoją pod zadaszeniem.

Tabor miejski:
Autosan A1010M – 1 sztuka.
SOR BN10,5 – 7 sztuk.
SOR BN12 – 7 sztuk.
SOR BN8,5 – 2 sztuki.
SOR EBN9,5 – 2 sztuki.
Solbus B9,5 – 7 sztuk.
Solbus SN11 – 7 sztuk
W taborze MZK Nysa jest kilka modeli autobusów, które na dzień dzisiejszy nie są już popularne w Polsce. Mowa oczywiście między innymi o Autosanie A1010M, Solbusach B9,5 oraz SN11, a także Jelcz L090MS. Można więc powiedzieć, że miłośnik komunikacji ma co robić w Nysie…

Tabor wykorzystywany na wynajmy oraz przewozy szkolne jest bardziej różnorodny:
Jelcz L090MS – 1 sztuka.
MAN ÜL364 Lion`s Regio L – 1 sztuka.
Mercedes Sprinter – 2 sztuki.
Opel Carpol – 1 sztuka.
Scania TK400EB 4×2 NI Touring HD – 2 sztuki.

Jeżeli chodzi o wspomnianego Autosana to władze spółki, a konkretnie pan Stanisław bardzo chciałby go zachować na zabytek. Trzymam mocno kciuki by to się udało ! Solbusy moim zdaniem też są ciekawe gdyż dużo ich już nie zostało w ruchu liniowym, a jest to produkt Polski. Dodam także, że Gmina Nysa planuje zakup kilkunastu niskoemisyjnych autobusów więc gdy zakup dojdzie do skutku to pewnie w pierwszej kolejności pożegnamy wspomniane Solbusy. Na sam koniec zostawiłem Jelcza, a więc… Jelcz obecnie wyjeżdża na przewozy szkolne. Jego stan techniczny nie jest już zbyt dobry dlatego MZK planuje jego koniec eksploatacji na czerwiec 2024 roku.

Tabor techniczny:
Jelcz PR-06 – sztuka.
Renault Trafic II – 1 sztuka.
Citroen Berlingo – 1 sztuka

Tabor techniczny to taka wisienka na torcie, a to za sprawą Jelcza PR-06. Pojazd ten pochodzi z 1981 roku, jakiś czas temu dostał nowe malowanie zielono-białe. Wcześniej był czerwono-biały. Zapomniałem zapytać czy schemat malowania nawiązuje do dwóch elektrycznych SOR-ów czy też może do warzywa – ogórka 😉 Oczywiście Jelcz nadal dzielnie służy i wyjeżdża na miasto w razie potrzeby.

Na koniec zostawiłem sobie temat linii, które obsługuje MZK Nysa. Linii łącznie jest 12:

Linia E: Jest to zdecydowanie najkrótsza linia liczy bowiem ona tylko 5 przystanków i kursuje po ścisłym centrum miasta. Na stałe do jej obsługi są przydzielone dwa elektryczne SOR-y, które kursują na zmianę.

Pozostałe linie:
1: JARNOŁTÓW PĘTLA II – REGULICE PĘTLA.
2: ZAJEZDNIA – GŁĘBINÓW PĘTLA.
3: LIPOWA PĘTLA – SKOROCHÓW PARKING.
4: KĘPNICA PĘTLA III – HANUSZÓW.
5: ZAJEZDNIA – OTMUCHÓW PĘTLA.
6: KUBICE PĘTLA – RUSOCIN.
7: DOMASZKOWICE PĘTLA – SĘKOWICE PĘTLA.
8: IŁAWA PĘTLA – ALEJA WP 4 PĘTLA.
9: KONRADOWA PĘTLA – KONRADOWA PĘTLA 1.
12: IŁAWA PĘTLA – ALEJA WP 4 PĘTLA. Relacja ta sama jak w przypadku linii 8 ale przebieg trasy troszkę inny.
14: ZAJEZDNIA – SKOROCHÓW PARKING.

Na końcu chciałbym podziękować władzom MZK Nysa za ciepłe przywitanie oraz oprowadzenie po zajezdni.