Komunikacja miejska na Alasce – część II – Fairbanks

Fairbanks to niewielkie miasteczko na Alasce, położone w połowie drogi między
południowym a północnym krańcem tego stanu. Według danych w Fairbanks zamieszkuje
obecnie około 32 000 mieszkańców. Miasteczko to w przeszłości znane było głównie z kopalń
złota.

Komunikacja miejska w Fairbanks jest zdecydowanie skromniejsza w porównaniu z siatką
połączeń dostępną w największym mieście stanu – Anchorage. Organizatorem transportu
zbiorowego w tym mieście jest Metropolitan Area Commuter System (w skrócie MACS). W
Fairbanks kursuje osiem linii autobusowych, które oznaczone są kolorami. Są to następujące
linie:

  • Blue Line (linia niebieska)
  • Brown Line (linia brązowa)
  • Green Line (linia zielona)
  • Grey Line (linia szara)
  • Orange Line (linia pomarańczowa)
  • Purple Line (linia fioletowa)
  • Red Line (linia czerwona)
  • Yellow Line (linia żółta)

Wszystkie linie w Fairbanks to linie okrężne, kursujące w różnych regionach miasta.
Wyjątkiem jest linia zielona, która obsługuje również North Pole – małą miejscowość
niedaleko Fairbanks, która słynie z wioski św. Mikołaja.

Głównym przystankiem w mieście jest oczywiście centrum przesiadkowe (Transit Center).
Korzystają z niego wszystkie linie z wyjątkiem linii żółtej oraz szarej.

Autobusy w Fairbanks kursują wyłącznie w dni robocze w godzinach 6-22. Każda z linii
kursuje średnio co godzinę, jednak w związku z dużymi brakami kierowców rozkłady jazdy są
wyłącznie orientacyjnie. Doświadczyłem tego na własnej skórze – podczas fotografowania komunikacji miejskiej autobus na linii zielonej przyjechał z opóźnieniem 15 minut, a autobusy
na linii brązowej oraz czerwonej w ogóle nie przyjechały.

Na tabor przewoźnika realizującego przewozy autobusowe w Fairbanks składa się jedynie 16
autobusów – są to pojazdy marki Ford, Gillig oraz New Flyer. Zdecydowaną większość taboru
stanowią pojazdy marki Gillig, których w Fairbanks jest 13. Pozostałą część taboru stanowią
dwa autobusy marki New Flyer oraz jeden bus Ford.

Ilość Gilligów w parku taborowym przewoźnika przekłada się też na ich obecność na liniach
komunikacyjnych. Pojazdy te obsługują wszystkie linie w Fairbanks z wyjątkiem linii zielonej
(gdzie jeździ New Flyer) oraz szarej (gdzie jeździ Ford).

Oferta biletowa w Fairbanks również jest bardzo skromna. Do dyspozycji podróżnych
dostępne są cztery typy biletów:

  • Cash Fare, czyli bilet jednorazowy. Bilet normalny kosztuje 1,50$, a ulgowy 0,75$.
  • Day Pass, czyli bilet dzienny, który ważny jest do północy. Bilet normalny kosztuje 3$, a
    ulgowy 1,50$.
  • Half Month Pass, czyli bilet na pół miesiąca. Bilet normalny kosztuje 20$, a ulgowy 10$ i
    można go nabyć po 15 dniu każdego miesiąca.
  • Monthly Pass, czyli bilet miesięczny. Bilet normalny kosztuje 40$, a ulgowy 20$.

Bilety ulgowe w Fairbanks przysługują dzieciom w wieku 6-18 lat, posiadaczom kart
Medicare lub Medicaid, osobom pracującym w wojsku oraz osobom z
niepełnosprawnościami.

W Fairbanks można też podróżować komunikacją miejską bez opłat. Darmowa komunikacja
w tym mieście przysługuje dzieciom w wieku 0-5 lat oraz osobom, które ukończyły 60. rok
życia.
Bilety można nabyć u kierowcy oraz w paru punktach na mapie miasta.

Podsumowaniem artykułu jest galeria zdjęć, do obejrzenia której serdecznie zapraszam.

Pasjonat fotografii, lotnictwa i transportu publicznego, który wszystkie te hobby łączy w jedno. Zawodowo pracuję w Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej w Katowicach jako kierowca autobusu. Moją główną dziedziną jest historia i teraźniejszość transportu publicznego w Górnośląsko - Zagłębiowskiej Metropolii.