Dziś, czyli 18 marca 2024 roku, w stolicy województwa małopolskiego wypada 20 rocznica wprowadzenia do ruchu Solarisów Urbino 12 II, które w krajobraz Małopolski wpisały się na kolejne 14 lat.
Krakowskie MPK przygotowując się do zakupu nowych autobusów, jesienią 2003 roku przeprowadziło testy dwóch modeli autobusów:
– Solaris Urbino 12 II
– Jelcz M125M Vecto
W wyniku ogłoszonego przetargu MPK Kraków zdecydowało o zakupie 50 sztuk Solarisów Urbino II. Pierwsze dwie sztuki o numerach #BU801 oraz #BU802 wyprodukowane zostały w fabryce w Bolechowie. Produkcja i montaż pozostałych pojazdów miała miejsce w Krakowie w TR i ten proces trwał do listopada 2004. W międzyczasie kolejne wozy debiutowały na ulicach Krakowa.
Warte odnotowania jest to, że przez cały okres eksploatacji wspomniane wozy stacjonowały na terenie zajezdni „Bieńczyce”. Jednak w pewnym okresie dwie sztuki – #BU849 i #BU850 – miały swój epizod na zajezdni „Wola Duchacka”.
Kres Solarisów drugiej generacji nastąpił 6 października 2018 roku. Był to wyjątkowy moment bowiem, MPK Kraków skreśliło wtedy ze stanu, aż 9 różnych modeli autobusów. Tą historię opisaliśmy wspólnie z redaktorem Dawidem Pszonakiem w trzech częściach:
KRAKÓW: „Krakowskie pożegnanie” – wstęp i część 1
KRAKÓW: „Krakowskie pożegnanie” – część 2
KRAKÓW: „Krakowskie pożegnanie” – część 3 i podsumowanie
Poniżej dane techniczne pojazdu:
Długość: 12 000 mm
Szerokość: 2500 mm
Wysokość: 2850 mm
Rozstaw osi: 5900 mm
Masa własna 10 400kg
Typ Silnika: DAF PE183C
Skrzynia Biegów:
Voith D854.3(BU801-830)
ZF 5HP 502C(BU831-850)