Historia komunikacji w Krakowie, odc. 48
Nie zwalniamy tempa w prezentacji linii aglomeracyjnych. Czas na zaprezentowanie kolejnej historii a mianowicie linii „301”.
Prezentowana linia rozpoczęła kursowanie na ulicach Krakowa i jego aglomeracji dnia 28 grudnia 2010 roku. Przez pierwsze cztery lata kursowała z przystanku „Dworzec Płaszów” do „Niepołomice Dworzec”. W 2014 roku miała miejsce pierwsza zmiana, w wyniku której linia została przedłużona do Powstańców Wielkopolskich. Na tej trasie kursowała przez trzy lata.
W 2017 linia ponownie została skrócona do Dworzec Płaszów i na tej trasie kursowała do września 2018. W październiku 2018 linia powróciła na Powstańców Wielkopolskich, jednak teraz już ta końcówka miała nazwę „Podgórze SKA” i na tej trasie kursowało do 7 stycznia 2022.
Dnia 8 stycznia 2022 doszło do potężnej zmiany trasy i linia została wydłużona ulicą Kamieńskiego, Konopnickiej, Alejami do Nowego Kleparza, gdzie kursuje do dziś.
W dni powszednie realizuje 47 kursów, z kolei w dni wolne jest to 18 kursów. W tygodniu do jej obsługi kierowany jest tabor przegubowy, z kolei w dni wolne kursują tam autobusy standardowe. Wspomniana linia finansowana jest przez gminę Kraków, Wieliczkę oraz Niepołomice.
Obsługę linii prowadził Mobilis Kraków w latach 2010-2014, a od 2014 roku zajmuje się tym MPK Kraków.
W tym miejscu zostanie przedstawiona historia pętli Niepołomice Dworzec, która w latach 2010-2020 znajdowała się przy ulicy Spółdzielczej. Na tej pętli kończyły swój bieg linie 221 i 301, a linia 211 wykonywała dodatkowe kursy w obu kierunkach.
Do kwietnia 2020 roku funkcjonowała pętla, którą zastąpiono nową przy ulicy Kolejowej. Obecnie kursują tam linie 211, 221, 301 oraz liczne linie gminne.