W ten grudniowy weekend dzień przypomnimy Państwu o 15 rocznicy wycofania z ruchu Autosanów H6-20, które w krajobraz Krakowa oraz jego otoczenie wpisały się na lata 1996 – 2009. Przygoda z wspomnianymi wozami w stolicy Małopolski rozpoczęła się w 1996 za sprawą dostawy piętnastu sztuk, a kolejne dostawy miały miejsce w 1997 roku w liczbie siedmiu sztuk.
Trzeba wspomnieć o tym, iż wozy zakupione w 1996 roku posiadały jedną parę drzwi, a z kolei te kupione w 1997 posiadały dwie pary drzwi.
Prezentowane wozy podzielone zostały na dwie zajezdnie autobusowe, którymi były:
– Bieńczyce w ilości siedmiu sztuk
– Wola Duchacka w ilości piętnastu sztuk
Ten stan rzeczy trwał do 2005 roku, kiedy to w wyniku dostaw Jelczy Vero wszystkie pojazdy zgrupowane zostały na terenie Zajezdni Bieńczyce. Kres małych autobusów postępował pomału i pierwszy skasowany Autosan został w 2006 roku, a kolejne kasacje miały miejsce w 2008 i 2009, Ostatecznie kres Autosanów H6-20 w stolicy Małopolski nastąpił w grudniu 2009 roku, kiedy wycofano je z ruchu. W trakcie swojej eksploatacji wspomniane wozy wysyłane były do obsługi linii o mniejszych zapełnieniu i przykładem są linie m.in. 100, 131, 161, 203 oraz liczne linie zastępcze.
Obecnie zabytkowym Autosanem, który zachowany został na zabytek jest Autosan H6-20 o numerach 10108.
Dane techniczne Autosana:
Długość: 6355 mm
Szerokość: 2280 mm
Wysokość: 2729 mm
Rozstaw osi: 3320 mm
Wysokość podłogi: 720/720 mm
Silnik: Perkins Phaser 110 Ti
Skrzynia biegów: manualna, 5(+R), FPS TS5-30
Prędkość maksymalna: 55 km/h
Informacje o danych technicznych pochodzą z strony kmk.krakow.pl