W dniu 29 kwietnia 2024 roku mamy bardzo ważną rocznicę w historii komunikacji w Krakowie. Było to bezprecedensowe wydarzenie nie tylko w skali krakowskiej komunikacji, ale również w kontekście elektromobilności w Polsce. Dokładnie 10 lat temu ruszyła pierwsza w Polsce, regularna linia autobusowa, obsługiwana wyłącznie autobusami o napędzie elektrycznym.
Na samym początku, „elektryki” stacjonowały w zajezdni „Wola Duchacka”. Co ciekawe, do obsługi pierwszej linii wykorzystano autobusy testowe:
– Solaris Urbino 12 electric
– AMZ CS10E
– Rampini Alé EL
Dwa pierwsze autobusy to polskie konstrukcje i na początku testów należały do producentów. Trzeci to produkt włoski będący własnością Wiener Linien GmbH & Co KG.
Jeśli chodzi o linię 154 to kursowała ona na trasie Dworzec Główny Zachód – Prądnik Biały. W międzyczasie na tej linii pojawiały się kolejne testowe autobusy, które z czasem też zaczęły pojawiać się na większej ilości linii. MPK w Krakowie testowało m.in.:
– BYD K9B
– Solaris Urbino 18 electric
– Solaris Urbino 8,9 LE electric
– SOR EBN10,5
– Škoda 26BB HE Solaris
Po udanych testach MPK Kraków zdecydowało o zakupie czterech pojazdów. W wyniku przetargu zakupione zostały Solarisy Urbino 8,9 LE electric, które flotę przewoźnika zasiliły w lipcu 2016 roku, a na ich debiut czekano do września i rozpoczęły wtedy kursowanie na linii 154. Wspomniane maluchy otrzymały numery #DE602 – #DE605.
Po zakończeniu testów, MPK Kraków zdecydowało o kupnie jednego z testerów, a mianowicie wozu Solaris Urbino 12 electric, który nosił wtedy oznaczenie #DE071, a obecnie jest to #DE601. Warto wspomnieć o tym, iż pod koniec grudnia 2016 roku trafił kolejny elektryczny Solaris Urbino 12 III electric, który otrzymał oznaczenie #DE606.
Kolejne elektryczne pojazdy w grodzie Kraka pojawiły się w 2017 w liczbie 17 sztuk solowych elektryków i trzech przegubowców. Po raz kolejny były to wyroby od podpoznańskiej fabryki Solaris Bus&Coach.
Następny przetarg, miejski przewoźnik ogłosił w 2019 i były do niego dwa podejścia. W pierwszym przetarg unieważniono z racji na przekroczoną kwotę. Drugie postępowanie udało się i zwyciężyła w nim znów marka Solaris Bus&Coach. Nowe przegubowe elektryczne autobusy zadebiutowały w Krakowie w marcu 2021 w liczbie 50 sztuk. Wspomniane wozy otrzymały numerację z zakresu #DN007 – #DN056.
Kolejny przetarg na elektryczne pojazdy miał miejsce w 2022 w wyniku, którego zakupiono następne 20 autobusów w liczbie 13 solówek i 7 przegubów, o czym pisaliśmy w lipcu 2023 w jednym z artykułów na łamach HTP. Kolejne elektryczne debiuty miały miejsce jesienią, kiedy to na ulice Krakowa wyjechało osiemnaście kolejnych przegubowych wozów z firmy Solaris, które otrzymały wtedy oznaczenia #DN064 – #DN081.
Natomiast 23 listopada 2023 w barwach MPK Kraków zadebiutowała nowa marka, bardzo „egzotyczna” jak na nasz kraj. Wtedy wyjechały 4 sztuki autobusu Irizar ie bus 12 i otrzymały numery #DE637 – #DE640.
Warto wspomnieć o tym, iż flotę MPK Kraków zasiły dwa elektryczne autobusy Solaris Urbino 18 electric, zakupione z Barcelony, które posiadają numery #DN005 i #DN006.
Oprócz tego, w 2021 MPK Kraków wzbogaciło się o elektryka, który w latach 2017 – 2020 testowany był na ulicach Warszawy i otrzymał oznaczenie #DN001.
Obecna numeracja autobusów elektrycznych w MPK w Krakowie:
Solaris Urbino 12 III electric #DE601, #DE606
Solaris Urbino 8,9 electric #DE602- #DE605
Solaris Urbino 12 IV electric #DE607 – #DE636
Solaris Urbino 18 electric #DN002-#DN006
Solaris Urbino 18 IV electric DN001, #DN007-081
Irizar ie bus 12 #DE637 – #DE640
Obecnie elektryczne pojazdy możemy spotkać na następujących liniach:
107
124/424
144
155
164
169/469
173
174
179
194/494
304
475
503
Podsumowując możemy powiedzieć, że dokładnie 10 lat temu rozpoczęła się nowa era w komunikacji miejskiej nie tylko w Krakowie, ale i w Polsce. Choć obecnie słyszy się różne głosy na temat wykorzystywania pojazdów elektrycznych, to z dziennikarskiego obowiązku należy to wydarzenie odnotować. Obecnie w wielu miastach pojedyncza linia obsługiwana taborem elektrycznym nie robi wrażenia. Niekwestionowanymi liderami pod względem elektromobilności w komunikacji miejskiej oprócz Krakowa są Warszawa oraz Jaworzno.
Jednak tuż za rogiem czeka nas nowa kategoria wśród zeroemisyjnego transportu – wodór. Tutaj prym wiedzie Poznań. Czas pokaże, co przyniesie przyszłość i w którym kierunku będą zmierzać miasta.