Kolejny materiał związany z historią taboru autobusowego w Miejskim Zakładzie Komunikacji w Kędzierzynie-Koźlu to tekst o jedynym egzemplarzu autobusu Volvo 7900 hybrid o długości 12,1 metra. Dzisiaj ten, dość specyficzny pojazd, obchodzi V-lecie swego istnienia na kędzierzyńsko-kozielskich ulicach.
30 kwietnia 2019 roku wpisano go na stan inwentarzowy MZK pod numerem taborowym #50. Od pierwszych dni swego bytowania w zajezdni przy ul. Kozielskiej pojazd ten był sprawdzany na każdym zadaniu dla autobusu 12-metrowego, czyli na liniach np. o nr: „1”, „2”, „3”, „12” czy „13”.
Model 7900 hybrid oferowany był przez szwedzki koncern już od 2011 roku, gdy zakończono produkcję poprzednika, czyli modelu 7700. Od samego początku produkcją zajmowały się zakłady we Wrocławiu. Co jest ciekawe, nadwozie tego autobusu zbudowane jest z mieszanki materiałów, bowiem dach to aluminium, a moduły przedni i tylny to stal. Boczne panele zaprojektowano z tworzyw sztucznych oraz włókna szklanego, co spowodowało znaczne, o prawie pół tony, obniżenie ciężaru samego autobusu. Rama nadwozia została skonstruowana tak, aby spowodować obniżenie masy całkowitej pojazdu. Doskonale zdajecie sobie sprawę, drodzy Czytelnicy, że gdy obniżamy masę całkowitą pojazdu to równocześnie obniżamy średnie spalanie paliwa. Dodatkowo, wg informacji od producenta, hybrydowe 7900, w porównaniu do dieslowego odpowiednika, spala o ok. 40% mniej paliwa oraz emituje do środowiska aż do 50% mniej zanieczyszczeń.
Z początku model 7900 hybrid oferowany był z silnikiem spełniającym normę Euro V, ale od 2014 roku do oferty produktów wszedł pojazd z jednostką napędową spełniającą normę emisji spalin Euro VI. Bardzo ciekawym, a jednocześnie niesamowicie istotnym, konstrukcyjnie, rozwiązaniem jest umieszczenie na dachu autobusu części układu chłodzenia oraz akumulatora hybrydowego. U Naszego dzisiejszego bohatera znajdziecie nowszą jednostkę napędową (w porównaniu do autobusów z lat 2010-2014), bowiem zastosowano tutaj silnik Volvo D5K240 o mocy 241 KM i pojemności 5132 cm2, co jest zdecydowanie lepszym wyczynem niż poprzednie egzemplarze, lat 2010-2014. Tłumaczyć to można jedynie sytuacją, iż producent prowadził badania nad charakterystyką swojej linii pojazdów hybrydowych i wyciągał odpowiednie wnioski na przyszłość. Oprócz silnika spalinowego Nasza hybryda posiada dość spory silnik elektryczny o mocy prawie 120 kW, który jest integralną częścią całego hybrydowego układu napędowego. Oprócz dodatkowego silnika znajdziemy tutaj XII-biegową, w pełni automatyczną, skrzynię biegów Volvo I-Shift AT2412E. Dzięki zastosowaniu funkcji tzw. „start-stop”, autobus rusza tylko na silniku elektrycznym. Motor spalinowy przejmuje działanie dopiero po uzyskaniu odpowiedniej prędkości. Akumulatory silnika elektrycznego są ładowane energią pochodzącą wprost z siły hamowania, czyli na zasadzie rekuperacji energii. Co jest jeszcze ciekawe, bowiem jest to tzw. „hybryda równoległa”, czyli przekładając temat 'z polskiego na nasze’, obydwa silniki, elektryczny i spalinowy, zastosowane w tym autobusie mogą pracować niezależnie od siebie.
Model 7900 hybrid jest oferowany w trzech opcjach długości, od 10,6 metra poprzez 12,0 metrów po 12,1 metra oraz w czterech możliwościach zastosowania układu drzwi wejściowych. Otóż zamawiający ma do wyboru opcję trzydrzwiową (w układzie 2-2-2 lub 1-2-2) oraz dwudrzwiową (w układzie 2-2-0 lub 1-2-0). Nasza dzisiejsza bohaterką, z nr taborowym #50, to opcja standardowa miejska trzydrzwiowa (2-2-2).
Poniżej kilka informacji o #50:
Producent: Volvo Buses
Model: 7900 hybrid
Rok produkcji: 2019
VIN: YV3T1U227K1196548
Nr rejestracyjny: OK 94650
Nr taborowy: 50
Silnik spalinowy: Volvo D5K240
Silnik elektryczny: 120 kW
Moc silnika spalinowego: 241 KM
Skrzynia biegów: XII-biegowa, automatyczna
Model skrzyni biegów: Volvo I-Shift AT2412E
Ilość drzwi: 3
Układ drzwi: 2-2-2
Długość: 12 084 mm
Wysokość: 3 300 mm
Szerokość: 2 550 mm
Norma emisji spalin: EURO VI
Materiał został napisany dzięki informacjom oraz wiedzy zawartej w encyklopedii szczecińskiego serwisu o komunikacji miejskiej KOMIS.