Dzisiaj chciałbym rozpocząć prezentowanie linii autobusowych obsługiwanych przez miejskich przewoźników w Jeleniej Górze. Sam cykl długi nie będzie, bo i linii w mieście u stóp Karkonoszy za dużo nie jest. Zaprezentuję linie zarówno jeżdżące obecnie, jak i te, których w mieście już nie ma. A zacznę od linii „0”.
Ogólnie rzecz ujmując, „zerówka” była pierwszą linią po wprowadzeniu na ulice Jeleniej Góry
autobusów. Pojawiła się w sierpniu 1961 roku na trasie Plac Stalingradu (dzisiejszy Plac kard.
Wyszyńskiego) – Podwale – Osiedle Robotnicze – Drzymały – Flisaków – Wincentego Pola – Chłopska – Wincentego Pola – Wojska Polskiego – Wolności – Pstrowskiego – Karola Miarki – Plac Stalingradu. To była część miasta nie obsługiwana tramwajami – te nadal jeździły do Sobieszowa (wówczas osobnego miasta – podobnie jak Cieplice Śląskie-Zdrój) i Podgórzyna. „Zerówkę” wówczas obsługiwało sześć autobusów w takcie co 17 minut w godzinach 05:00 – 23:00. Linię obsługiwało łącznie 13 Sanów H-01.
Już w grudniu 1961 roku „zerówka” została nieco okrojona. Kursowała tylko w dni robocze,
pomiędzy 05:00 a 08:45 i pomiędzy 13:00 a 17:45 co 15 minut, w pozostałym okresie co 22 minuty do 22:15. Swoją drogą autobusy obsługujące dotychczas tylko „zerówkę” zaczęły zastępować tramwaje na ich trasach – ale tylko w nocy.
W maju 1963 roku „zerówka” zniknęła. Podzielono ją na dwie trasy – jedną zostawiono na
dotychczasowym przebiegu i oznaczono numerem „2”, zaś drugą skierowano na Osiedle Łomnickie i nadano jej nr „3”. Przez długie lata żaden autobus nie był oznaczany tym numerem linii.
Kolejny wariant „zerówki” pojawił się w 1984 roku. Znów była to linia okrężna. Miasto znacznie
się powiększyło w stosunku do czasów, gdy ostatni raz widziano „zerówkę”, m.in. rozrosło się Zabobrze, gdzie tym razem wyznaczono początek trasy „zerówki. Zaczynała na Bacewicz, a dalej przez Ogińskiego, Różyckiego, Traktorową, Złotniczą i wiaduktem nad torami na dworzec, po czym przez Wojska Polskiego, Świerczewskiego (dziś Sudecka) i 15-go Grudnia (dziś Bankowa) na Plac Stalingradu, a dalej Podwalem, Mostową i Trasą XXXV-lecia PRL (dziś Aleja Jana Pawła II) z powrotem na Bacewicz. Ta wersja „zerówki” utrzymała się przez około 5 lat, po czym znów zniknęła ze schematów jeleniogórskiej komunikacji.
W roku 1991 roku linia „0” wróciła na ulice Jeleniej Góry. Krążyła dookoła centrum miasta na
trasie Kiepury – Konstytucji 3 Maja (dziś Jana Pawła II) – Grunwaldzka – Podwale – Sobieskiego – Karola Miarki – Pstrowskiego – Wolności – Wojska Polskiego – 1 Maja (Dworzec Główny) – Wincentego Pola – Złotnicza – Traktorowa – Różyckiego – Ogińskiego – Bacewicz – Sygietyńskiego – Kiepury. W ten sposób jeździła około 2 lat, po czym znów została zlikwidowana.
W 1993 roku „zerówka” straciła swój okrężny charakter. Została zorganizowana jako – biorąc
nazewnictwo z większych miast – linia szczytowa. Ruszała z dworca głównego, później przejeżdżała przez most na Wincentego Pola, po czym Złotniczą zjeżdżała na Zabobrze, okrążając je niemal w całości. Później Aleją Jana Pawła II na Podwale (po 2000 roku już jechała nowym przedłużeniem Alei JP II) i Sobieskiego na Karola Miarki pod resztki Celwiskozy. W tej konfiguracji „zerówka” kilkukrotnie była uruchamiana i zawieszana, a niektóre kursy nie dojeżdżały nawet do dworca (autobus jadąc z powrotem Aleją Jana Pawła II skręcał w Różyckiego i skręcał na skrzyżowaniu w lewo na Ogińskiego, gdzie na dawnym przystanku „Jubilat” (dziś Karłowicza) miał „pętlę”, a właściwie krańcówkę).
Linia 0 ostatecznie zniknęła po 2011 roku. Jej ostatnia konfiguracja wyglądała następująco:
1-go Maja (pętla Dworzec Główny) – Wincentego Pola – Złotnicza – Traktorowa – Różyckiego –
Ogińskiego – Bacewicz – Sygietyńskiego – Kiepury – Aleja Jana Pawła II – Sobieskiego – Karola Miarki (pętla Jelchem).
Historycznie rzecz ujmując „zerówka” miała znaczenie jako pierwsza linia autobusowa w
niewielkiej jeszcze wówczas Jeleniej Górze. Jednak pod względem napełnień jej późniejsze warianty zupełnie się nie opłacały, dlatego żaden autobus w Kotlinie Jeleniogórskiej nie jest już oznaczony tymże numerem.