W lutym 2019 roku w PKM Katowice zadebiutował pierwszy autobus elektryczny. W dzisiejszym wpisie chciałbym przybliżyć sylwetkę pierwszych tego typu pojazdów w katowickim PKM-ie.
Dostawa i debiut liniowy
Pierwszy elektryczny Solaris Urbino 18 IV generacji został dostarczony pod koniec 2018 roku. Przez ponad miesiąc pojazd był przygotowywany do wyjazdu – w tym czasie został oklejony w odpowiednie naklejki i piktogramy oraz przeprowadzone zostało szkolenie kierowców, którzy mieli prowadzić te pojazdy.
31 stycznia nastąpiła uroczysta prezentacja pojazdu, po której zadebiutował liniowo na szczytowej brygadzie krótkiej linii 910.
Oficjalny debiut liniowy nastąpił z początkiem nowego miesiąca, czyli 1 lutego. Autobus również wyjechał na „przerywańca” na linii 910. Od tego czasu kolejne elektryki były sukcesywnie wprowadzane do ruchu.
Specyfikacja techniczna, numery taborowe, ilość sztuk na stanie przewoźnika
Pierwsze pięć sztuk elektryków otrzymało numery taborowe w zakresie 1400-1404.
Autobusy posiadają napęd elektryczny firmy Medcom. Zasięg autobusu na jednym ładowaniu jest dość skromny i wynosi 70 kilometrów – w praktyce jest to nieco mniej, zwłaszcza podczas pracy klimatyzacji. Autobus może być ładowany na dwa sposoby – za pomocą kabla (plug-in) lub za pomocą ładowarki pantografowej (szybkie ładowanie). Ładowanie za pomocą pantografu jest o wiele efektowniejsze – naładowanie autobusu z 20% do 100% zajmuje około 20-25 minut.
Autobusy posiadają wszystkie nowinki techniczne stosowane w nowoczesnych autobusach – wyposażone są w klimatyzację układu pasażerskiego, darmowe WiFi, wydzielone miejsca na rower, wózek dziecięcy, wózek inwalidzki oraz dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej i z małymi dziećmi. Wymianę pasażerską zapewniają drzwi w układzie 2-2-2-2, a za system informacji pasażerskiej odpowiadają wyświetlacze firmy R&G.
Eksploatacja liniowa
W dni robocze elektryki najłatwiej spotkać na linii 297, gdzie mają stały przydział. Okazjonalnie wyjeżdżają one na inne linie – głównie są to brygady szczytowe na takich liniach jak 910 czy 950. W weekendy autobusy można też spotkać na liniach, które mają dłuższe przerwy w Katowicach, co umożliwia ładowanie autobusu w trakcie przerwy. Są to linie: 48, 911 oraz M101.
Autobusy pełnią też rolę rezerwy i w razie potrzeby wyjeżdżają na jedno kółko na konkretną linię – na przykład 12, 43, 133 czy 657.
Obecnie katowicki PKM ma w swoim parku taborowym 28 autobusów o napędzie elektrycznym, z czego 10 to autobusy przegubowe, a 18 to autobusy o standardowej długości.
Dopełnieniem artykułu jest galeria zdjęć tych pojazdów. Dziękuję panu Jakubowi Dylowi za możliwość wykorzystania jego zdjęć w artykule.