Dziś chcę wspomnieć o dwóch najmniejszych manewrówkach używanych na sieci PKP. Chodzi o konstrukcję Fabloku 2D i jej wersja rozwojowa zbudowana przez zielonogórski Zastal 409Da.
Obie spalinówki mają niewielką moc i są przeznaczone do lekkich prac manewrowych. W związku z tym najczęściej można je zobaczyć na bocznicach i torach odstawczych na stacjach. Ze względu na małe rozmiary i charakterystyczny kształt nazywane były „kaczorkami”.
Lokomotywy SM03 produkowano w Chrzanowie od 1959 roku, a w Zastalu od 1966. Wyposażona była w silnik DSR 150 lub 2DSR 150. Ta seria przestała być produkowana w 1969 roku.
Natomiast SM04 (produkowana od 1968 roku) ma identyczny wygląd, ale mocniejszy silnik. Zainstalowano jednostkę napędową 14H6 na licencji Henschel. Tego spalinowozu już nie produkował Fablok. Oprócz Zastalu tego „kaczorka” produkowały też zakłady Mystal Myszków i ZNTK Oleśnica. Pomimo że ten rodzaj był budowany aż do 1995 roku, na stanie PKP były tylko dwie takie lokomotywy i to nie fabrycznie nowe, tylko przejęte z likwidowanego ZNTK Sędziszów. Zostały wycofane w 2000. Jedna z nich stoi w Chabówce.
Te małe lokomotywki pracują głównie w przemyśle, bo mają za małą moc do trudniejszych manewrów. Przekładnia mechaniczna również nie nadawała się na taką pracę. PKP do średnich manewrów wprawdzie już miało SM30, ale ta nie nadawała się do naprawdę ciężkich prac manewrowych. Zdecydowano się spróbować spalinowóz z przekładnią hydrauliczną, ale o tym opowiem w następnym odcinku.
Na koniec dane techniczne obu „Kaczorków”:
Typ:
2D
409Da
Producent:
Fablok Chrzanów
Zastal Zielona Góra
Mystal Myszków
ZNTK Oleśnica
Silnik:
DSR 150
2DSR 150
14H6
Moc znamionowa:
150 KM
180 KM
Przekładnia: mechaniczna
Prędkość konstrukcyjna:
25 km/h (DSR 150)
30 km/h (14H6)
45 km/h (2DSR 150)
Masa służbowa: 24 t
Długość: 6,94 m
Szerokość: 2,97 m
Wysokość: 3,38 m”